Як тернопільським вчителям звільнити учнів від годин нудьги та моментів тривоги
Тернополяни, які хочуть результатів від навчання не лише в оцінках та балах, повинні навчитись входити у потік натхнення. Це найкраща мотивація для відточування майстерності. Щоб відчути такі емоції, важливо підбирати правильне навантаження, аби звільнитись від нудьги чи тривоги.
Про це йдеться у бестселері американського ексредактора колонки новин «The New York Times» Деніела Гоулмана «Емоційний інтелект».
Так школа не повинна залишатись місцем «нескінченних годин вбивчої нудьги, на зміну якій приходять моменти сильної тривоги». Професіональні майстри своє справи наділені головною здібністю, яку потрібно допомогти освоїти учням: вміння спрямовувати емоції на досягнення поставленої мети. А це включає в себе такі складові, як стримування імпульсивних дій; відкладення задоволення; керування своїми настроями на сприяння процесу мислення; мотивація не втрачати наполегливості на шляху до мети, незважаючи на перешкоди; пошук способів увійти в потік натхнення і працювати ще ефективніше.
Говорячи про потік натхнення, потрібно розуміти, що він приходить у моменти, коли вдається перевершити самого себе, пише автор. Спортсмени називають такий процес «станом легкості», коли досконалість руху досягається без найменших зусиль. Так Даяна Роффе-Штайнроттер після перемоги на зимових Олімпійських іграх у лижному спорті згадувала, що під час забігу була повністю розслабленою і «почувалась водоспадом».
Здатність увійти в такий потік – це найвищий вияв емоційного інтелекту. Від такого потоку людей повністю відрізає депресія і тривожне сум’яття. Тож спершу потрібно вийти із цих згубних станів. Але навіть коли учні перебувають в психологічній нормі, певні неправильні завдання та руйнівне мислення може перешкоджати увійти в потік натхнення. Під час такого процесу увага має бути зосереджена повністю на виконанні завдання, але ця зосередженість не є напружена, вона - без занепокоєння, із розчиненням власного «его».
Однією із перешкод досягнення такого стану є звичка посилених роздумів про те, як чудово у нас все виходить. Це на перший погляд безневинне явище перериває потік натхнення і руйнує майстерність.
Іншими перешкодами є неправильні шляхи до території натхнення. Потік натхнення «не виходить за рамки можливостей людини, він виникає лише там, де навички та вміння - добре відпрацьовані, а рефлекторні дуги діють найефективніше». Тому неварто чекати відчуття екстазу на початку відпрацювання нових рухів чи навичок. Діяльність без мозкових зусиль буде формуватись тільки на відпрацьованих навиках. Це і пояснює айсберг успіху, який під водою має неприємні емоції і важку систематичну працю із проміжними потоками натхнення на нижчих рівнях, які складуть потужний потік над водою айсберга.
Наступною перешкодою стає неправильно підібране навантаження.
- У зону потоку людина може ввійти тоді, коли береться за роботу, яка вимагає від неї трохи більшого хисту, ніж зазвичай, - йдеться у бестселері. – Якщо вимоги – невисокі, люди нудьгують. Якщо від них вимагають забагато, люди починають тривожитись. Тож потік натхнення перебуває десь у невизначеному проміжку між нудьгою і тривогою.
За дослідженнями чиказької школи цілеспрямовані учні більше часу проводять в потоці натхнення, а менш цілеспрямовані - не могли так довго залишатись у цьому стані через тривогу і невміння відчувати радість від виконання роботи.
- Учням роздали пейджери, і протягом дня, після того як лунав сигнал, учням потрібно було записувати, чим вони займаються і в якому настрої перебувають, - розповідається про експеримент. – Не дивно, що меш цілеспрямовані відмінники витрачали всього 15 годин на тиждень на заняття вдома, тоді як у їхніх цілеспрямованих однокласників виконання домашнього завдання забирало цілих 27 годин. Це відбувалось тому, що цілеспрямованим учням процес навчання приносив задоволення: протягом 40% часу, присвяченому вивченню якоїсь теми, вони переживали захопливе відчуття натхнення. А у менш цілеспрямованих колег натхненним процес навчання виявлявся лише протягом 16% часу. Це відбувається коли діти заняті не тими завданнями або коли вони не вміють відкладати задоволення на потім і наполегливо працювати до моменту входження в потік натхнення. Кожному потрібно знайти щось, що йому подобається, і твердо триматись обраного напрямку.
До слова, учні на навчання повернуться не швидше 24 січня. Тож протягом цього часу батьки мають подбати про виконання ними улюблених завдань та вдосконалення цих вмінь.
Фото з відкритих джерел