Як тернополянам не злякатись кількості часів у англійській мові
Вивчення іноземної мови неможливе без засвоєння граматичних правил, вважає частина лінгводидактів. У той же час інші науковці стверджують, що формування граматичної компетентності є альтернативним, оскільки думку можна легко передати виключно за допомогою лексичних засобів мови. Як осилити граматику легко і невимушено та все-таки оформити висловлювання правильно і логічно, радить тернополянам кандидат педагогічних наук викладач іноземної мови в IT Step University (Львів) Антоніна Палецька.
– Щодо першого твердження, то і справді, варто пам’ятати про важливість оволодіння граматичними явищами, як передумовами коригування та контролювання власних сформованих мовленнєвих навичок говоріння, – радить Антоніна Палецька. – Спростовуючи друге твердження, нагадаємо про необхідність формування граматичних знань, умінь та навичок для повноцінного знання мови. Адже не кожну думку можна висловити за допомогою лексичних одиниць, які, до речі, також потребують «втручання» граматики для надання їм необхідної зрозумілої коректної форми у відповідному контексті.
Вивчення граматики не повинно відлякувати охочих заговорити іноземною мовою. Хоча правила інколи виглядають зовсім по-іншому. Адже 16 часів англійської мови формують не надто прості для початківців у вивченні мови таблиці. Це не злякає учнів, якщо вони почнуть із банального та простого – знайомства із на перший погляд нудними правилами.
– Варто виділити для себе моменти, створити ментальну карту, в якій ви зафіксуєте наступні пункти: 1) тему, 2) ключове слово, яке є асоціацією та відображає зміст теми, 3) форму та структуру, 4) діаграму (якщо це час), 5) ситуацію. Такі ментальні карти допоможуть вам чітко зрозуміти та запам’ятати граматичні явища чи конструкції, – продовжує Антоніна Палецька. – Якщо перший крок створення ментальної карти готовий, переходимо до наступного – етап споглядання та аналізу. Для цього знадобиться художня книжка, стаття, чи будь-який текст англійською мовою. Ваше завдання – проаналізувати використання того граматичного явища, з яким ви щойно ознайомилися і охарактеризувати його форму та пояснити особливості його вживання у запропонованому контексті.
Далі учням залишається єдине завдання – практикуватись. Для цього варто шукати тексти із використанням вивчених граматичних конструкцій, створювати мовленнєві ситуації та працювати над вдосконаленням не лише рецептивних, а й репродуктивних навичок.
–У цьому допоможуть підстановчі таблиці – Sentence diagrams або ж фразові конструктори, – додає педагог. – Вони чудово продемонструють структуру речення, сприятимуть автоматизації граматичних навичок та закріпленню нових знань. Якщо говорити про часи, то можна використовувати граматичні таблиці, в яких представлено структуру та форму граматичного явища. Їх варто доповнювати власними прикладами та ситуаціями, ключовими словами, асоціаціями та навіть малюнками. Існує також чимало ігор, які допоможуть запам’ятати навчальний матеріал – Conjugation Pyramid, Shootin’ Hoops, Parts of Speech Tall Tales, Grammar Auctions, Jumbled Sentences. Ну і звісно ж, треба не боятись створювати власні комунікативні ситуації, розповіді, описи. Вони повинні вимагати від учнів спочатку чітко детермінованого та вузького використання тієї чи іншої граматичної форми, а згодом – інтегрованого використання різних граматичних явищ та поєднання часів відповідно до ситуацій.
Коментар носія мови:
Мері Фазано, волонтер Корпусу Миру на Тернопільщині (США):
Процес вивчення мови тягне за собою допущення помилок учнем. Важлива річ – не боятись пробувати. Люди зрозуміють, що ви говорите. Навіть якщо це буде озвучено із помилками. Наприклад, якщо ви скажете «yesterday, I go to park» – це буде зрозуміло, що ви маєте на увазі минулий час, лише за допомогою слова «yesterday». Коли ж вже не роздумуєте над тим, щоб сказати таке речення, ви можете приділяти увагу граматиці і слідкувати за тим, щоб слово «go» поставити у відповідний час.
Фото з відкритих джерел