Як зберегти ефективність навчання у онлайн-форматі, знають викладачі у Тернополі

Налагодити освітній процес онлайн без зниження якості навчання можна завдяки розробленню спеціальних методів викладання. Під час цього потрібно послідовно пройтись по «сходинках» навчального процесу знизу вгору: технічне забезпечення, онлайн-менеджмент (електронний журнал), матеріали та завдання, методика роботи з учнями під час ефіру онлайн, способи забезпечення зворотного зв’язку, переконані викладачі однієї з приватних шкіл у Тернополі.

Про це детальніше розповіла власниця школи ThinkGlobal Наталія Ткачук.

Найперше – техніка 

Спершу потрібно подбати про технічне забезпечення онлайн-уроку (наявність ПК чи ноутбука у дітей, зручна програма для відеоконференцій). Ми використовували і звичний уже для багатьох Zoom, Gotomeeteng, Google hangouts, сервіси месенджерів тощо, говорить вона. Викладачі вільні обирати зручну для них програму, головне, щоб вона забезпечувала якість трансляції, можливість передачі файлів чи показу екрану комп’ютера викладача, тобто повноцінну комунікацію.

Онлайн-клас: як це працює

Тут йдеться про те, щоб мати онлайн-середовище, в якому вчитель може слідкувати за присутністю дітей, оцінювати роботи, мати зворотний зв’язок з учнями (напряму з кожним), продовжує керівниця закладу. У нашому випадку це просто, адже школа має повноцінну власну освітню онлайн-платформу з готовими матеріалами та завданнями для дітей, онлайн-журналом та форумом для спілкування. Якщо ж цього немає базово, можна обрати один з існуючих зручних інструментів по типу Google-classroom. Наші рекомендації: ClassDojo, Class Tag. Це чудові інтерактивні середовища для створення онлайн-класу, користуватись можна як додатком на телефон, так і вебверсією.

Матеріали та завдання до уроку

Важливо одне: учень повинен мати доступ до усіх матеріалів, наголошує Наталія Ткачук. А в якому форматі і як це вже на розсуд викладача.

Наприклад, для молодших школярів важливо мати щось, що можна потримати-покрутити в руках, якось взаємодіяти з цим, додає вона. Тому наші викладачі готують матеріали наперед на 2-4 тижні та розсилають батькам в друкованому вигляді. Іноді для цікавих наукових експериментів вчителі готують цілі мінінабори предметів (скажімо, аплікацію чи заготовки для виробу з пластиліну, конструктору лего), і теж включають до пакету матеріалів. Середня і старша школа отримує завдання онлайн - це для них звично і нескладно, адже діти навіть більш впевнені користувачі ІТ-інструментами, ніж деякі дорослі. Варіантів теж може бути багато: від створення спільних папок чи файлів на хмарному диску до повноцінної інтеграції в освітню платформу (наприклад, Moodle знайома для багатьох вчителів LMS-система, яку зараз часто впроваджують у школах). Тут важливо зосередитись на тому, що школяр добре знає шлях до матеріалів і може без проблем отримати до них доступ.

Методика роботи викладача під час онлайн-уроку

Насправді тут працюють такі ж «classroom-management» практики, як і в офлайні, лише досягати їх трішки складніше, звертає увагу керівниця школи. За її словами, звична схема уроку відрізняється від онлайн таким чином:

-концентрація уваги учнів на викладачеві, підготовка (така собі «розминка») онлайн це може бути будь-який спосіб зворотого зв’язку від учнів, від «помахати ручкою в камеру і показати свій зошит» до «поставити плюсик під трансляцією в чаті»;

-коротка теоретична частина відеопояснення теми (бажано з візуалізацією контенту, хоча б у вигляді презентацій або анімованого відео, тощо). Корисним буде застосунок Prezi.video, завдяки якому можна одночасно виводити на екран камеру та презентацію чи інший контент;

-робота класу в групах чи індивідуально, робота над проектом, тощо. Якщо учень отримав доступ до завдання, то він має можливість працювати. Проблема тут у зворотному зв’язку (викладач не може бачити, що робить учень, тому не може допомогти у ході заняття). У таких ситуаціях теж допомагає онлайн-клас або інтерактивні завдання ;

-тестові завдання на перевірку, підсумки, резюме. Надзвичайно важливим стає зворотний зв’язок від учня. Щоб він був якісним, знову ж таки, звертаємось до сервісів з організації класної роботи або до інтерактивних сервісів.

-завершення уроку (оголошення домашнього завдання).

Важливі аспекти онлайн уроку: інтерактиви (додатки чи сервіси, що допомагають давати онлайн завдання та слідкувати за їх виконанням теж онлайн); зворотний зв’язок від учня (це частково вирішують інтерактивні додатки, коли вчитель бачить відповіді учня); більша складність концентрації уваги учнів на роботі. Ось деякі приклади від школи ThinkGlobal:

-Інтерактивні додатки:

Порада для освітян: не варто винаходити велосипед заново, якщо вже є готові і дієві рішення. Наприклад, улюблений сервіс Kahoot! дозволяє створювати інтерактивні завдання легко, швидко, і вони дуже подобаються дітям. При вивченні програмування можна використовувати, наприклад, такі сервіси як CodeCombat, де створюється викладачем клас, і він легко відслідковує прогрес дитини в онлайн режимі. До того ж це навчання теж у форматі гри. Інші корисні додатки можна знайти уже для кожного предмету індивідуально. Наприклад, Lingualeo чи сервіси від British Counsill для англійської; географічні дартси чи вікторини тощо.

-Зворотний зв’язок:

Що справді складніше онлайн, це ефективний зворотний зв’язок. Тут можна теж іти різними шляхами: створювати дошки для обговорень якоїсь теми (по типу форумів на онлайн-курсах), де викладач буде постійно відповідати на запити учнів; працювати з додатками типу ClassDojo. Можна навіть просто використовувати спільний доступ до документів чи групи в месенджерах. Працює все важливо лише правильно розставляти пріоритети.

-Концентрація уваги:

Специфіка онлайн це як театр у порівнянні з кіно. Актори в театрі мають бути більш емоційними, навіть трохи гротескно, щоб тримати увагу глядача і переконувати його в правдивості вистави. Схоже має діяти і вчитель. На онлайн-уроках потрібно вчитись більш активно вести себе перед камерою, демонструвати емоції яскравіше, сильніше, додавати у спілкування елементи гри чи виклику.

Тож ідеальний онлайн-урок, за підсумками Наталія Ткачук, це чітке налаштування техніки і програм відеодоступу, продумана структура уроку, активний і позитивний вчитель, легкий і зрозумілий доступ до матеріалів, багато інтерактиву, взаємодії, та якісний зворотний зв’язок.

Усе це має тримати в центрі уваги викладач, підсумовує вона. Використовуйте готові онлайн-інструменти, обирайте найпростіші та найзручніші, йдіть шляхом маркетолога: скорочуйте шлях учня по онлайну до мінімуму, бажано взагалі, щоб усе було в одному місці, на якійсь одній освітній платформі. Але якщо це поки неможливо не страшно, обирайте спосіб, який найкраще працює саме для вас. 

Фото з відкритих джерел

ТернопільосвітаТеренвикладачіметодице кориснодистанційне навчанняНаталія Ткачуконлайн-навчання