Що чекає тернопільських школярів при переході на нову систему навчання?
Реформи в освітній галузі прогнозують уже давно. Багато невдалих спроб вже, навіть, було зроблено. Чого ж чекати тернополянам від змін, що приходять, цього разу?
Своїми роздумами про це на сторінках nv.ua поділився Володимир Співаковський.
Реформа освіти: Чим більше спроб, тим краще. Чому головний акцент робиться на 12-річну систему навчання?
- Так, цей пункт програми викликає у всіх найгарячіші дискусії, тому що цьому немає пристойних пояснень. Ідея, що в останньому 12-му діти будуть освоювати потрібні компетенції, наштовхується на невблаганну гільйотину ЗНО.
- І, якщо в учнів/батьків виникне вибір – витрачати час, сили і гроші на компетенції чи на ЗНО, вони будуть змушені обирати друге. Тому що життя вимагає компетенцій, а внз – ЗНО, яким це важливіше.
Тож цю нестиковку доведеться якось розшити, і вибрати одне з двох: або компетенції, або ЗНО.
- Багато обрушуються з критикою на «12-річну систему. Тому що потрібно буде ще вирішити питання з дівчатками, які можуть за законом виходити заміж і народжувати дітей. А де у школі ставити коляски? А також, що робити хлопчикам з їх військовим обов'язком? Значить, доведеться пов'язувати різні закони між собою.
- Прекрасна ідея міністерства розбити школу на три ступені, як на Заході. Але тоді було б просто чудово, щоб у кожного ступеня були свої власні будівлі: у малюків у початковій школі – своя будівля, у середній школі – своя, а в 10-11-12-класників – своя. І було б як на Заході. Але де їх взяти?
Навряд чи є сенс витрачатися на паперові підручники, а електронні вимагають зовсім іншого формату
- Проте головна біда нашої системи освіти – це підручники та перевантажені програми. Вони настільки анахронічні і відсталі від звичайного та наукового життя, що їх треба кардинально переробляти. Але ніхто не знає, як. Тим більше, що навряд чи є сенс витрачатися на паперові підручники, а електронні вимагають зовсім іншого формату та інших авторів.
- Тому потрібно створювати інтернет-гіпермаркети знань, де був би вибір навчального матеріалу.
- Правильний крок – перехід від навчання просто знанням до їх освоєння і розуміння через компетенції. Тепер потрібно думати, як саме цим компетенціям навчати – ну, не на уроках же за 45 хвилин.
- Важлива тема грошей. Я порахував, що на цю дуже потрібну людям/дітям/вчителям реформу переходу на 12 років і різке осучаснення системи освіти потрібно буде інвестувати додатково 20-30 млрд грн. І якщо Кабмін їх виділить, то є надія, що скоро ми будемо тільки радіти з того, як вчать наших дітей по-новому.
Думаємо позитивно і рухаємося до мети.