Мер Чорткова знає, як вирішити проблеми з громадським транспортом
Постійні проблеми із громадським транспортом у Чорткові, а тепер ще у всій МТГ – наболіла тема як для мешканців, так і для місцевої влади. Приватні перевізники нехтують всіма договорами, цим самим викликаючи обурення у людей. Вони ж, у свою чергу, звертаються із констатацією проблеми до місцевої влади, яка, на жаль, теж є заручником ситуації. Адже на приватних перевізників вплинути важко. Втім, все ж знайшовся варіант, який зможе у доволі стиснуті терміни забезпечити Чортківську громаду якісним транспортним сполученням. А тепер про все по порядку.
Проблема.
Напевно, кожен житель Чорткова час від часу стикається із проблемою неякісного транспортного сполучення у межах міста. То маршрутка приїде із запізненням, то не приїде взагалі у вечірній час, то по кілька днів чи тижнів немає автобуса у мікрорайони, де не інтенсивний пасажиропотік, як-от Бердо.
Більше того, проблема загострилась з утворенням Чортківської міської територіальної громади. Із Чортковом повністю відсутнє транспортне сполучення у сіл Пастуше, Горішня Вигнанка та Переходи. Не цілком задовільне сполучення і з іншими селами громади.
Головною проблемою є те, що у Чорткові на ринку автобусних перевезень дуже мала конкуренція. Окрім приватного ТОВ «Чортківське АТП 16142», котре обслуговує більшість маршрутів, є ще три легальних перевізники: ТЗОВ «Ореол», ФОП Заверуха Є.П., ФОП Лукасевич С.В.
Відповідно, будучи фактично монополістом на ринку, ТОВ «Чортківське АТП 16142» часто собі дозволяє не до кінця виконувати зобов’язання перед міською радою, порушувати графік або ж взагалі не виходити на рейс. Мотивують це тим, що люди внаслідок пандемії стали значно менше користуватися громадським транспортом, тож чимало маршрутів економічно невигідні.
І справді, згідно з інформацією від перевізників, пасажиропотік у громадському транспорті Чорткова знизився приблизно на 30%. Пояснень цьому, як мінімум, два. Перше – люди справді бояться захворіти на коронавірус, тож звикли більше ходити пішки. Друге – чортків’яни більше не хочуть користуватись старими неякісними маршрутками.
Також нагадуємо, що з бюджету громади приватним перевізникам компенсовують безкоштовне перевезення (10 раз у місяць) людей, котрі належать до пільгових категорій. Таких людей у громаді – більше п’яти тисяч. Лише за останні чотири роки на це з бюджету витратили понад 5 млн грн. За ці кошти можна було би придбати два новеньких сучасних автобуси.
Вирішення.
На думку міського голови Чорткова Володимира Шматька, єдиним шляхом вирішення проблеми неякісного транспортного сполучення є створення комунального підприємства та придбання комунальних автобусів.
Зараз керівництво громади розглядає варіант із придбанням шести сучасних компактних низькопідлогових автобусів із пандусами, кондиціонерами та всіма зручностями у лізинг. Серед варіантів:
- білоруський МАЗ із двигуном від Mercedes, 27 сидячих місць, до 72 пасажирів одночасно (орієнтовна вартість одного 90 тис. євро);
- турецький Otokar Kent С CNG із двигуном від MAN, 30 сидячих місць, до 100 пасажирів одночасно (вартість 265 тис. євро);
- український «Богдан» із двигуном IVECO, 30 сидячих місць, до 106 пасажирів (вартість 120 тис. євро);
- український «ATAMAN» із двигуном ISUZU, 22 сидячих місць, до 52 пасажирів одночасно (вартість 70 тис. євро).
Кожна із цих моделей вже встигла зарекомендувати себе на українському ринку. Білоруські МАЗи їздять у Калуші, Тернополі, Житомирі та Херсон, турецькі автобуси купують у Вінниці, «Богдан» зараз представлений у Львові, а «ATAMAN» декілька років тому теж купляли у місті Лева.
З економічних суджень найбільш прийнятним є саме білоруський варіант, адже, окрім привабливої ціни, там найбільш вигідні умови лізингу – 9,8% річних у гривнях від «Укргазбанку».
Зважаючи на вищевикладене, Чортківська міська рада вчергове підготувала невеличке онлайн опитування для жителів громади, котре дозволить краще оцінити ситуацію та прийняти найбільш виважене та оптимальне рішення задля вирішення всім наболілої проблеми. Висловитися можна тут.
Фото Максима Огородника