12 років школи і профілізація освіти таки будуть?
Напередодні Дня знань і початку навчання в школах та вищих навчальних закладах, коли зошити для школярів куплені, а студенти з’їжджаються в гуртожитки, мимоволі задумуєшся: яким же буде цей навчальний рік і який результат він подарує Тернопіллю і його жителям?
Ні для кого не секрет, що Тернопільська область перенасичена кадрами. На її території є 33 вищих навчальних заклади. Скільки ж бакалаврів, спеціалістів та магістрів щороку виходить з цих установ у безробітне доросле життя? Більшість випускників – чи то в силу затребуваності професій, чи то через відсутність професійних нахилів та навичок не можуть знайти собі не те що роботу за спеціальністю, а взагалі роботу.
Молодь масово вступає у ВНЗ: хтось сам, когось «запихають» батьки, які ще керуються тим давнім стереотипом, що дитині потрібна вища освіта, не дивлячись на те, чи потягне її чадо. Ціль одна – диплом. Але є одне але: з дипломом, але без професійних навичок чи бажання працювати в тій чи іншій сфері, доброго результату не буде.
«У нас є багато юристів, педагогів, економістів, але ми не маємо достатньої кількості для розвитку робітничих професій», – влучно сказав директор департаменту освіти і науки Тернопільської ОДА Любомир Крупа.
Якщо хтось досі вважає, що мати робітничу професію – не зовсім престижно, то хочеться згадати стару добру істину – будівельником/столяром/перукарем працювати не соромно, а соромно взагалі не працювати.
У високих кабінетах вже обдумують, як наблизити українську освіту до рівня європейської і покращити її якість. Заговорили і про профілізацію середньої освіти. «Якщо ми хочемо працювати на рівні з Європою, то в нас, щонайменше, має бути 12-річна освіта в школах. Окремим аспектом цього є профілізація навчання, – пояснив Любомир Крупа. – Навчання 3-го ступеня, тобто 10-12 класів, має бути вже спеціалізованим. Завдання початкової та середньої школи – проявити у дітей здібності і нахили, які вони мають, і допомогти їм визначитися з майбутнім видом діяльності - чи це буде гуманітарний напрямок, чи математичний, чи технічний. Це, фактично, і буде першою професією дитини. І якщо вона не піде у вищий навчальний заклад, вона вже зможе знайти собі роботу. Звісно, хто захоче, той продовжуватиме навчання у ВНЗ».
Як свідчить статистика, 56,4 тисячі з 456,3 тисяч економічно активного населення Тернопільської області є безробітними. Це дані Державної служби статистики України за перший квартал 2015 року.
Чи справді закон про середню освіту зазнає таких змін, чи справді освіта стане якіснішою – побачимо потім. Але проблему неякісної освіти та безробіття, зокрема серед молоді, не можна вирішити одним законом і в короткі терміни.
Соломія ШАЛАЙ