А Ви вже «перевзули» своє авто, перш ніж сподіватись на страхові виплати?

arx3m0ocil6v-r1280x0
Автор колонки адвокат Тетяна Середзінська,тел: 098 7974627; 050 7366569. e-mail: law410@ukr.net)

З початком зимового сезону, багато водіїв продовжують експлуатувати свої транспортні засоби використовуючи несезонні шини, адже мабуть переконані, що про зміну погодніх умов дізнаються завчасно, тоді і замінять літні шини на зимові, та й автомобіль у кожного застраховано. Однак на практиці виявляється, що не замінивши шини відповідно до сезону власник транспортного засобу не одержить страхових виплат за пошкоджений автомобіль. Тож як не стати учасником подібної ситуації, наслідком якої і так часто стає ДТП або як зберегти право на страхову виплату в такому випадку.

Згідно зі ст. 979 Цивільного Кодексу України за договором страхування одна сторона (страховик) зобов'язується у разі настання певної події (страхового випадку) виплатити другій стороні (страхувальникові) або іншій особі, визначеній у договорі, грошову суму (страхову виплату), а страхувальник зобов'язується сплачувати страхові платежі та виконувати інші умови договору.

Відповідно до ст. 988 ЦК України страховик зобов'язаний протягом двох робочих днів, як тільки стане відомо про настання страхового випадку, вжити заходів щодо оформлення всіх необхідних документів для своєчасного здійснення страхової виплати страхувальникові.

Ви повинні уважно вивчити умови вашого договору із страховою компанією, оскільки згідно зі ст. 990 ЦК України страховик здійснює страхову виплату відповідно до умов договору на підставі заяви страхувальника (його правонаступника) або іншої особи, визначеної договором, і страхового акта (аварійного сертифіката).

Відповідно до ст. 991 ЦК України страховик має право відмовитися від здійснення страхової виплати у разі:

     - навмисних дій страхувальника або особи, на користь якої укладено договір страхування, якщо вони були спрямовані на настання страхового випадку, крім дій, пов'язаних із виконанням ними громадянського чи службового обов'язку, вчинених у стані необхідної оборони (без перевищення її меж), або щодо захисту майна, життя, здоров'я, честі, гідності та ділової репутації;

     - вчинення страхувальником або особою, на користь якої укладено договір страхування, умисного злочину; що призвів до страхового випадку;

     - подання страхувальником завідомо неправдивих відомостей про об'єкт страхування або про факт настання страхового випадку;

     - одержання страхувальником повного відшкодування збитків за договором майнового страхування від особи, яка їх завдала;

     - несвоєчасного повідомлення страхувальником без поважних на те причин про настання страхового випадку або створення страховикові перешкод у визначенні обставин, характеру та розміру збитків;

     -наявності інших підстав, встановлених законом.

Отже, договором страхування можуть бути передбачені також інші підстави для відмови здійснити страхову виплату, якщо це не суперечить закону. Рішення страховика про відмову здійснити страхову виплату повідомляється страхувальникові у письмовій формі з обґрунтуванням причин відмови.

Пунктом 31 Правил дорожнього руху України передбачено, що технічний стан транспортних засобів та їх обладнання повинні відповідати вимогам стандартів, що стосуються безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього середовища, а також правил технічної експлуатації, інструкції підприємств-виробників та іншої нормативно-технічної документації.

Підпунктом 6.3.3 пункту 6.3. Правил добровільного страхування наземного транспорту (крім залізничного), зареєстрованих Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг України від 03 березня 2007 року № 0670528, передбачено, що не є страховим випадком подія, що сталася із застрахованим транспортним засобом внаслідок, зокрема, порушення водієм правил технічної експлуатації, згідно з вимогами Правил дорожнього руху України щодо технічного стану й обладнання транспортного засобу та використання не за призначенням або з порушенням умов технічної експлуатації (відповідно до приписів виробника).

Тож якщо ви уклали із страховою компанією комплексний договір добровільного страхування транспортного засобу (КАСКО), водія та пасажирів від нещасних випадків, то зверніть увагу на те, що одним з пунктів вказаного договору передбачено, що до страхових випадків не відносяться події, які спричинили збитки чи виникли внаслідок експлуатації транспортного засобу з авто шинами, що не відповідають сезону, наприклад (використання у період з 15 листопада по 15 березня включно літніх автошин) та /або вимогам Правил дорожнього руху, якщо страховий випадок стався з вини страхувальника та його вину підтверджено державним компетентним органом.

Так наприклад, якщо керуючи транспортним засобом  водій вчинив ДТП, внаслідок якого пошкодив належний йому автомобіль. При цьому шини автомобіля в момент ДТП не відповідали зимовому сезону, це означатиме, що не виконані вищенаведені умови укладеного між сторонами договору. А як відомо вартість матеріального збитку, завданого власнику автомобіля в результаті його пошкодження при ДТП може становити суму в десятки тисяч гривень до прикладу, саме тому важливо дотримуватись усіх умов укладеного договору із страховиком.

В такому випадку страхова компанія відмовить у виплаті страхового відшкодування, оскільки вказана подія не є страховим випадком через недотримання умов договору добровільного страхування.

Також водіям варто звернути увагу, що згідно п.п.5.2 додатку 7 Інструкції «Про затвердження Правил експлуатації колісних транспортних засобів», передбачено, що у нормальних умовах експлуатування в організаційних і технологічних заходах передбачають, що пониження температури навколишнього середовища: нижче 5 градусів за Цельсієм погіршує еластичність протектора пневматичних шин, що спричинює погіршення умов їх зчеплення з поверхнею дороги та разом зі сніговим покривом дороги, сильним вітром спричиняє погіршення курсової стійкості, керованості КТЗ (колісний транспортний засіб), надмірні витрати палива та забруднення довкілля спалинами;

Згідно вказаної інструкції передбачено, що з початком зимового сезону експлуатування для убезпечення КТЗ передбачають відповідні заходи матеріально-технічного забезпечення, забезпечення сезонного технічного обслуговування згідно з експлуатаційною документацією виробника КТЗ та СТОІР своєчасним створенням (поповненням) запасів у потрібній номенклатурі та кількості такими експлуатаційними матеріалами, зокрема зимові або всесезонні пневматичні шини (пневматичні колеса) відповідно до Правил технічної експлуатації коліс та пневматичних шин колісних транспортних засобів категорій L, M, N, O та спеціальних машин, виконаних на їх шасі, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 26 липня 2013 року № 549 (Правила КПШ), засоби підвищення прохідності (ланцюги протиковзання, інше);

Відповідно до вимог щодо безпечності технічного стану та методів контролювання, затверджених ДСТУ 3649:2010 передбачено, що колісний транспортний засіб має бути укомплектований пневматичними шинами і колесами. Не дозволено установлювати шини на осі різних розмірів, типів конструкції (радіальної, діагональної, камерної, безкамерної), моделі з різними рисунками протектора, призначених для застосування в різні сезони, з шипами чи ланцюгами протиковзання та без них. Шини мають бути без пошкоджень (проколів, порізів), що оголюють корд чи брекер, а також відшарувань та здутин протектора. Не дозволено наявності сторонніх предметів, які утримуються (затиснені) між шинами здвоєних коліс КТЗ та в канавках рисунка протектора. Не дозволено установку на КТЗ шин із застосуванням додаткових елементів (прокладок), зі зміною напрямку обертання шини спрямованого обертання, а також якщо висоти рисунка протектора здвоєних коліс відрізняються між собою більше ніж на 5 мм.

Дбаючи перш за все про безпеку дорожнього руху ви подбаєте і про власні права на отримання страхових виплат, у випадку пошкодження автомобіля, експлуатуючи транспортний засіб з автомобільними шинами, що відповідають сезону.

Вибір читачів за тиждень

Відео