Дітей бракує – школи зачиняють
Для економного та раціонального використання освітніх ресурсів необхідно пройти етап оптимізації мережі.
У зв’язку з погіршенням демографічної ситуації починаючи з 1998/1999 навчального року, зберігається тенденція щодо зменшення кількості учнів в середньому на 3-4 тисячі щороку. Лише у 2012 році цей показник зменшився до 2,4 тис. учнів, у 2013 році – до 1,7 тис. учнів, у 2014 році - до 0,2 тис. учнів, що призводить до скорочення кількості загальноосвітніх шкіл та зниження їх наповнюваності.
Особливої гостроти ці процеси набули в сільській місцевості, де помітно зменшилася середня наповнюваність шкіл і класів. Результатом таких змін є зростання кількості учнів, які навчаються за індивідуальною формою навчання: із 2138 учнів у 2011/2012 навчальному році до 2123 у цьому році. Як наслідок, погіршується якість навчання, адже на 1 такого учня виділяється 5-8 навчальних годин в тиждень, що у 4 рази менше, ніж при класно-урочній системі. Загалом у 2014/2015 навчальному році в області функціонувало 180 малокомплектних шкіл, тоді коли у 2004/2005 навчальному році їх кількість становила лише 60.
Органами управління освітою на місцях проаналізовано ситуацію щодо функціонування загальноосвітніх навчальних закладів з урахуванням прогнозованих демографічних змін та затверджено, за погодженням з органами місцевої виконавчої влади, плани заходів із оптимізації мережі ЗОШ, яка має забезпечити підвищення якості освіти, рівний доступ до неї, економічну ефективність функціонування навчальних закладів й урізноманітнення наданих освітніх послуг. За їх оперативними даними, у 2015 році планується закрити (призупинити діяльність) 31 загальноосвітнього навчального закладу ( 4 ЗОШ І-ІІст. та 21 ЗОШ І ст.), а реорганізувати 19.
«Відповідно до розпорядження голови ОДА від 13 лютого 2015 року № 79-од, департаментом освіти і науки облдержадміністрації видано наказ від 02.03.2015р. №70 «Про заходи щодо наповнення місцевих бюджетів, економного та раціонального використання ресурсів». Одним з пунктів заходів є провести оптимізацію мережі малокомплектних загальноосвітніх навчальних закладів, у тому числі шляхом реорганізації у навчально-виховні комплекси «загальноосвітній навчальний заклад-дошкільний навчальний заклад», що, зважаючи на сьогоднішні обставини, є необхідним», – зазначив директор департаменту освіти і науки Тернопільської ОДА Любомир Крупа.