Тернопільщина внесла свої пропозиції змін до законодавства

Днями у Тернополі обговорили зміни до законодавства про місцеві вибори в Україні, заплановані на кінець жовтня 2015 року. Нагадаємо, що 18 червня Верховною Радою України прийнято в першому читанні новий законопроект №2831-3 про місцеві вибори, за який проголосував 271 народний обранець.

Найпомітнішими змінами, які пропонує законопроект, є суттєве зменшення кількості депутатів місцевих рад всіх рівнів, законодавча основа для більш прозорої звітності стосовно фінансування виборів, нові правила передвиборної агітації та надання права громадським організаціям бути офіційними спостерігачами під час виборчого процесу.

Ці та інші запропоновані законопроектом нововведення, а також недоліки нового закону спробували проаналізувати представники різних громадських організацій та політичних сил у Тернополі на громадському обговоренні за сприяння обласного осередку ВГО «Комітет виборців України» в рамках проекту «Кампанія на підтримку нового закону про місцеві вибори та сприяння забезпеченню громадського порядку на виборчих дільницях, а також моніторинг виборчого процесу протягом місцевих виборів 25 жовтня 2015 року». Він реалізується за фінансової підтримки HUMAN RIGHTS FUND при Міністерстві зовнішніх справ Королівства Нідерландів.

У законі пропонується чітко встановити кількісний склад відповідних місцевих рад, який визначатиметься Центральною виборчою комісією до початку виборчого процесу чергових виборів залежно від кількості виборців, які належать до відповідної територіальної громади, проживають на території області, району, району в місті. Мінімальна кількість депутатів ради - 10 при чисельності виборців до 500, максимальна - 80 депутатів при чисельності виборців понад 1,5 млн.

Законопроектом передбачається можливість утворення на місцевому рівні виборчих блоків місцевих організацій політичних партій, що сприятиме розбудові місцевих партійних осередків та вихованню місцевих лідерів, як необхідних заходів на шляху зміцнення кадрової та функціональної спроможності органів місцевого самоврядування. Та під час обговорень неодноразово виникала думка про те, що таке нововведення сприятиме відродженню та об’єднанню «мертвих» партій, що негативно позначиться на результаті виборчого процесу. Тому надходили пропозиції навіть про те, аби заборонити блокам політсил як таким брати участь у виборах.

Висування кандидатів здійснюватиметься місцевою організацією партії (блоком) не більш як по два кандидати в кожному територіальному окрузі. При цьому всі кандидати у депутати, висунуті місцевою організацією партії (блоком) в територіальних округах, включаються до єдиного виборчого списку кандидатів від цієї місцевої організації партії (блоку) у відповідну раду.

Пропонується встановити диференційований виборчий бар'єр - 5 % голосів виборців, поданих за виборчі списки місцевих організацій партій в межах багатомандатного округу, та 7% - для виборчих блоків місцевих організацій партій. Проте громадські активісти, які взяли участь в обговоренні, запропонували знизити прохідний відсоток.

Очікується збереження звичного розміру виборчого бюлетеня, процедура складання протоколів виборчих комісій, їх зміст і форма також не будуть суттєво змінюватися, тому що це вимагає додаткових коштів на організацію виборчого процесу та навчання членів виборчих комісій.

Про всі основні зміни, які очікують кандидатів та виборців вже у жовтні, розповів юрист обласного осередку ВГО «Комітет виборців України» Володимир Курило, а Теодозій Кухарський роз’яснив неточності і суперечності законопроекту. Під час громадських обговорень було запропоновано чимало змін до законопроекту, які занотовували і незабаром направлять у Київ для розгляду. Деякі учасники обговорень пропонували негайно прийняти новий закон, а були й такі, що бажали залишити старий, мотивуючи це тим, що приймати перед кожними виборами новий закон – нерозумно, бо це неабияк заплутує і виборців, і кандидатів. Запропонували також доповнити закон нормою, яка б регулювала відповідальність депутата за його дії і невиконання обов’язків та обіцянок, а також порядок, умови і методи відкликання народного обранця з посади. Неодноразово звучала пропозиція стосовно врегулювання поширення агітації та політичної реклами, адже згідно з прийнятим законопроектом багато відповідальності покладають на засоби масової інформації, але підстави не є чітко прописаними, що може негативно вплинути на той чи інший ЗМІ, бо будь-яке «незручне» для певної політсили медіа можна буде «затопити», тому й необхідно встановити чіткі правила і норми стосовно цього. Також була пропозиція стосовно зобов’язання ЗМІ поширювати «просвітницькі» медіа-продукти про схему голосування і т. д. з метою навчання виборців, аби не виникало якихось непорозумінь та неточностей вже під час виборчого процесу.

Такого типу громадські слухання і обговорення проводяться в різних містах України з метою залучити громадськість до законотворення.

Наразі вже озвучено понад 1600 пропозицій щодо змін до законопроекту, але чи встигнуть їх розглянути і внести в майбутній закон, - побачимо невдовзі.

Соломія БОЙКО.

Фото автора.

 

Вибір читачів за тиждень

Відео