Як зробити пересування на велосипеді безпечним?

19897472_10209364776452150_315671590_o

Про те, чому велосипед - краще за авто, безпеку велосипедистів на дорогах і розвиток велоінфраструктури Тернополя спілкуюся з головою «ВелоТернопіль» Юрі Собі.

Мій співрозмовник рідко користується громадським транспортом і переконаний, що єдиний спосіб переміщатися Тернополем комфортно це велосипед.

— Автомобіль з двигуном внутрішнього згорання — застарілий засіб пересування містом, джерело загазованості повітря, викидів шкідливих речовин, заторів на дорогах. Варто почати думати про більшість мешканців міста і оптимізовувати пересування, дбайливо ставитися до ресурсів та навколишнього середовища. Громадський транспорт, велосипед, електричні скутери, самокати і сігвеї - це альтернатива, майбутнє сталої мобільності.

— Але поки не всі готові пересісти на біцигль

Коли у 2015 році ми проводили дослідження та опитування (ознайомитися можна ТУТ), з’ясували, що найбільше велосипедизацію міста зупиняє відсутність інфраструктури. 66% людей опитаних сказали, що не використовують велосипед щодня через відсутню велоінфраструктуру — велодоріжки, контрсмуги, знаки уваги, велостійки, бордюри...

Нині у програмі розвитку велосипедної інфраструктури, що затверджена міською радою, прописане створення велодоріжок в основних напрямках — з Дружби на Східний, та з Центру на Сонячний і до «Подолян». Ще одна велодоріжка, котра дуже потрібна місту – зелений маршрут довкола ставу. Нині цим рекреаційним маршрутом користуються бігуни, пішоходи, велосипедисти. І там би мав бути повністю або частково заборонений проїзд автотранспорту. На жаль, через автолобізм чиновників, нині це дуже небезпечна дорога, де автомобілі розганяються до великих швидкостей, через відсутність фізичних обмежувачів, котрі б лімітували  швидкість, і без пішохідної-вело-бігової доріжки.

Для розвитку сталої мобільності Тернополю дуже бракує не тільки велодоріжок, а й велохабів – великих парковок у місцях, де люди пересідають з одного транспорту на інший. Їх потрібно розмістити біля авто- та залізничного вокзалів, «Шостого магазину», перетині вулиць 15 квітня та Симоненка, на Збразькому кільці. Встановлення велохабів дало б можливість тим, хто живе за містом, діставатися нього громадським транспортом, а потім пересісти на велосипед. Встановлення велохабів теж затверджено в програмі розвитку велосипедної інфраструктури.

Надзвичайно добре, що останнім часом у місті з’явилося багато велостійок. Як на мене, вони провокують користуватися велосипедом: проходячи повз бачиш, інші велосипеди, розумієш, що наступного разу зможеш залишити тут і свій велосипед.

20049349_10209364800412749_1659174643_o
20049349_10209364800412749_1659174643_o

— Як велосипедистові почуватися безпечно на дорозі?

— Перш за все, треба вивчити правила дорожнього руху. Ми живемо у світі великих швидкостей та мас. Тому знання правил дорожнього руху просто необхідне. Наголошу, що їхнє знання не обмежується лише вмінням «орієнтуватися» на колір світлофора: якщо при переході дороги зважати винятково на зелене світло, дуже ймовірно, що в якийсь раз або ти не побачиш машину, або водій не помітить тебе. Головне - переконатися, що небезпеки нема, і тільки тоді переходити дорогу. Крім того, треба звертати увагу на дорожні знаки, і не важливо, чи ти пішохід, чи водій, чи велосипедист, ролер, скейтер…  Не знаючи правил дорожнього руху, будеш створювати хаос на дорозі, наражаючи на небезпеку себе та інших.

— Підкажи кілька «прийомів» їзди зі свого досвіду

— У ПДР прописано, що велосипедисти мають триматися краю правої смуги. Це можна виконувати на хорошій дорозі. У нас же зазвичай на узбіччі збирається різноманітне сміття, утворюються горби, тому варто триматися безпечного місця на дорозі. Іноді проблемними ділянками переїзду стають зупинки. Коли проїжджаєш повз, трапляється, водії підрізають, притискають до узбіччя. Тому завжди раджу тим, у кого є достатні навики їзди, проїжджати зупинки серединою дороги;  якщо ж навиків немає, ліпше призупинитися та пропустити транспорт — так безпечніше. Те ж стосується проїзду кіл, якщо нема досвіду, ліпше переїхати їх через пішохідні переходи.

До речі, кожної останньої п’ятниці місяця «ВелоТЕ» проводить велозаїзд «КритичнаМаса» — це добра нагода для новачків спробувати їздити по дорозі, адже поруч із більш досвідченими велосипедистами вони почуваються безпечніше та впевненіше. Дорогою звертаємо увагу на дорожні знаки та безпеку руху. Віднедавна також проводимо «ВелоПікнік». Ми всі разом виїжджаємо десь за місто і це добра нагода попрактикуватися їздити на короткі й середні дистанції.

— Наостанок нагадай про облаштування велосипеда

— Дуже важливо мати дзвіночок і рефлектори – червоний задній, помаранчевий боковий та білий передній. У багатьох країнах також  використовують світловідбивачі на одязі чи рюкзаках —  це дуже добрий спосіб бути помітним для водіїв навіть на тих вулицях, які погано освітлені.

Анна Золотнюк

Фото надані Юрі Собі

Вибір читачів за тиждень

Відео