Про що говорили на круглому столі у Тернополі

Резолюція круглого столу відбулася на тему: «Інструменти громадського контролю за використанням бюджетних коштів: практика застосування в Тернопільській області»

Питання контролю за раціональним та прозорим використанням бюджетних коштів на усіх рівнях - від державного бюджету до сільських - сьогодні має стати для України пріоритетом номер один у боротьбі з корупцією.

Проведений аналіз практики застосування інструментів громадського контролю за використанням бюджетних коштів показує низку проблем, серед яких: недостатність публічності процесу формування місцевих бюджетів, низька активність громадянського суспільство щодо використання інструментів контролю, а також недосконалість бюджетного законодавства.

Таким чином, стан закритості бюджетного процесу призводить до того, що важлива інформація, яка стосується формування і використання місцевих бюджетів, практично недоступною для громадськості. Організація запитів на отримання публічної інформації до органів влади, яке могло би частково вирішити проблему низької публічності бюджетного процесу, зазвичай не призводить до бажаного результату, оскільки в переважній більшості випадків автори звернень не одержують відповіді взагалі, а серед відповідей більшу частину становлять відписки.

З іншого боку, розпорядники коштів місцевих бюджетів у своїй діяльності не дотримуються принципів відкритості та прозорості, рівень доступу до інформації про місцеві бюджети не задовольняє потреби населення, інформування проводиться неналежним чином.

Практика показує, що громадські організації у своїй діяльності не досить активно використовують можливості, які уже передбачені законодавством, наприклад, проведення антикорупційних громадських експертиз, участь у консультаціях з громадськістю.

Отже, вирішення проблеми непрозорості бюджетного процесу має орієнтуватися на усунення причин, які її зумовлюють: по-перше, відсутності необхідних демократичних традицій у діяльності органів місцевої влади, внаслідок чого працівники відповідних служб не усвідомлюють важливості своєчасного і повного інформування громадян; по-друге, свідомого приховування інформації для того, щоб громада не дізналася про недоліки, зловживання чи корупційні схеми в діяльності місцевої влади, по-третє – відсутність належних навиків у представників територіальних громад.

Таким чином учасники круглого столу вважають за доцільне:

  1. На законодавчому рівні встановити чіткий перелік відомостей про бюджет, які обов’язково мають бути оприлюднені, включаючи інформацію про так звані «первинні» бюджетні запити одержувачів бюджетних коштів. Важливе значення при цьому має закріплення сучасних ефективних способів і засобів оприлюднення інформації.
  2. Забезпечити диференційований підхід до визначення способів оприлюднення інформації про бюджет різними органами місцевого самоврядування, враховуючи територіальне розташування потенційних користувачів інформації та ресурсні можливості владних органів, а саме:
  • зобов’язати місцеві державні адміністрації, міські ради міст обласного значення забезпечити функціонування офіційного сайту на якому розмістити окремий розділ «Бюджет». Визначити чіткий перелік матеріалів, які поміщати на офіційний сайт, зокрема, бюджетні запити головних розпорядників бюджетних коштів; проект рішення про бюджет; рішення про затвердження бюджету; рішення про використання коштів резервного фонду бюджету; реєстр укладених договорів розпорядників коштів обласного бюджету, у якому, зокрема, зазначається назва розпорядника коштів, що уклав угоду, дата і номер угоди, найменування робіт або послуг, ціна за одиницю, кількість, суму, найменування постачальника; звіти про використання коштів бюджету; іншу важливу інформацію;
  • зобов’язати районні ради, ради об’єднаних територіальних громад, міські ради міст обласного значення оприлюднювати проект рішення про бюджет (рішення про внесення змін до бюджету) з усіма додатками не пізніше, ніж 20 робочих днів до його розгляду, рішення про бюджет, квартальний і річний звіт про виконання бюджету, іншу важливу інформацію що стосується бюджету, зокрема рішення про оренду комунальної власності, в засобах масової інформації і на офіційному сайті відповідних рад;
  • зобов’язати сільські, селищні і міські ради міст районного значення оприлюднювати проект рішення про місцевий бюджет (про внесення змін до місцевого бюджету), рішення про місцевий бюджет та інші рішення, що стосуються формування і використання коштів місцевого бюджету, зокрема рішення про продаж земельних ділянок несільськогосподарського призначення шляхом розміщення їх на стендах у людних місцях, а також передавати такі рішення до відповідних місцевих бібліотек.
  1. У законодавстві закріпити відповідальність органів місцевого самоврядування за не оприлюднення передбаченої інформації про місцевий бюджет.
  2. Передбачити відповідальність для службовців органів державного управління і місцевого самоврядування за ненадання інформації, що стосується управління коштами місцевих бюджетів;
  3. Повернути можливість доступу громадян до правосуддя, шляхом внесення зміни в Закон України «Про судовий збір» та знизити ставки судового збору розмірів, що діяли до 01.09.2015 року.
  4. Кабінету Міністрів України ухвалити порядок оприлюднення інформації про місцеві бюджети, з урахуванням необхідності реалізації норм законодавства щодо публічності і прозорості місцевих бюджетів, розробити порядок публічного звітування головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів з урахуванням забезпечення диференційованого підходу, враховуючи територіальне розташування потенційних користувачів інформації та ресурсні можливості владних органів.
  5. Розробити типову форму бюджетного запиту для розпорядників різних видів місцевих бюджетів – обласних, районних, міських, районних у містах, селищних і сільських бюджетів, бюджетів ОТГ. Зобов’язати місцеві фінансові органи оприлюднювати на офіційних сайтах бюджетні запити подані головними розпорядниками коштів.
  6. Передбачити, що у матеріалах контролюючих органів за результатами контрольних заходів щодо місцевих бюджетів обов’язково відображається стан виконання вимог нормативно-правових актів щодо оприлюднення інформації про місцеві бюджети.

9.Місцевим радам проводити обов’язкове громадське обговорення проекту бюджету і звіту про виконання бюджету. Розглядати отримані пропозиції від громадськості на депутатських комісіях про результати якого повідомляти авторів пропозицій. Разом з опублікуванням проекту місцевого бюджету оприлюднювати позицію депутатських фракцій стосовно цього рішення та громадських експертиз.

  1. Проводити щоквартальне публічне заслуховування звітів головних розпорядників коштів місцевих бюджетів про використання коштів місцевих бюджетів, які повинні містити перелік заходів здійснених за рахунок коштів місцевих бюджетів. Подані звіти головними розпорядниками коштів розміщувати на офіційному сайті місцевих рад. Передбачити, що публічне представлення звітів усіх головних розпорядників коштів місцевих бюджету (в розрізі економічної класифікації видатків) про виконання місцевих бюджетів здійснюється до 20 березня року, наступного за звітним.

Вибір читачів за тиждень

Відео