Оксана Бучко

Тернополянам більше не нав’язуватимуть ліки

32588581_2084686738482549_6866113883946352640_n

Контроль та моніторинг реклами ліків розпочинає МОЗ. Тернополяни мають змогу ознайомитись із розробленим законопроектом, який встановлює чіткі штрафні санкції до телерадіоорганізацій за рекламу лікарських засобів з порушенням законодавства.

Право застосовувати такі санкції надають Нацраді з телебачення і радіомовлення  – у розмірі 5% від ліцензійного збору за 1 порушення, пише в.о. міністра хорони здоров’я Уляна Супрун.

-Реклама – поганий порадник, – попереджає вона. – Особливо, коли це реклама ліків, а її бачить не фахівець сфери охорони здоров’я, а людина, яка шукає спосіб легкого і миттєвого одужання. У способі та подачі реклами лікарських засобів Україна дуже відстає від країн Заходу, де є чіткі правила та норми, які дозволяють розповсюджувати рекламу ліків. Уявіть, понад 50% від усього ринку спожитих ліків у 2017 році становлять ліки без доведеної клінічної ефективності! З 10 найпопулярніших препаратів, які найбільше купували українські пацієнти у минулому році, лише 3 є препаратами, які відносяться до категорії основних лікарських засобів. Усі інші – симптоматичні та супутні препарати, або ж такі, що не мають достатньої бази ефективності. Найгірше, що люди, які їх купували, могли відмовитися від справді необхідного лікування, адже за статистикою кожен другий пацієнт відмовляється від нього або відкладає його через брак коштів.

За даними Нацради з питань телебачення та радіомовлення, від 30% до 50% загальної кількості реклами на українському телебаченні – реклама лікарських препаратів та медичних виробів. Реклама також підживлює й таке явище, як «лікування по телевізору» та google-терапію. Майже 69% українців займаються самолікуванням, не звертаючись за допомогою до лікарів. Наслідки, на жаль, часто є непоправними для здоров’я.

-Нині в Україні ринок реклами регулюють майже 10 різних законних та підзаконних актів, натомість на практиці вони не працюють. На наше переконання, це відбувається через те, що відсутній належний контроль – адже виявлення порушень та накладання штрафних санкцій розпорошені між різними державними органами влади, а МОЗ взагалі за законом викинуто з цього процесу, – додає Уляна Супрун.

Основні пункти законопроекту:

-обмеження змісту реклами відповідно до директив ЄС;

-заборона реклами цілительства та нетрадиційної медицини;

-заборона залучення до реклами конкретного препарату відомих людей, акторів, що зображають медпрацівників;

-заборона інформації, що ліки призначені виключно для лікування дітей;

-зміст реклами має відповідати інструкції про застосування лікарського засобу.

- чітке визначення фахових медичних видань, де дозволена реклама ліків непередбачених законом, а також розробка та затвердження Урядом окремого Порядку реклами лікарських засобів спрямована на медичних та фармацевтичних працівників.

Проект презентують медичній спільноті та фармвиробникам.

Фото з відкритих джерел

Вибір читачів за тиждень

Відео