Орест Сарматський

Чому у Відні не дізналися, хто відкрив світу скульптора, який творив на Тернопільщині?

voznyckyj_borys_

Виставка творів Іоана Георга Пінзеля у Відні набирає скандальних ознак.

Отож, як вже повідомляв «ТЕРЕН», у столиці Австрії відкрилась виставка всесвітньовідомого скульптора середини вісімнадцятого століття Іоана Георга Пінзеля.

Ось як на своїй сторінці у Фейсбук відреагувала на цю подію редактор інтернет-порталу «Музейний простір України» Леся Гасиджак.

- Обіцяла мовчати, але не можу. Відень, Палац Бельведер. Відкриття виставки «Небесний. Барокова скульптура Йоана Георга Пінзеля».

  1. Команда фахівців так вболіває за Львівську національну галерею мистецтв, за культуру України і її популяризацію, що зробити хоча б один прес-анонс і поширити в українських ЗМІ інформацію про небуденний випадок організації виставки скульптури Пінзеля в Австрії - просто забула. Або вважала за непотрібне. Про прес-конференцію хоча б у Львові я взагалі боюсь мріяти... Ще б хотілося знати, чи хтось з українських журналістів поїхав на відкриття...
  2. Одним зі «спонсорів проекту» є Сергій Тарута. Це офіційно. Де - факто, очевидно, цей чоловік просто оплатив подорож до Відня адміністрації Галереї (до якої входить директор і головний зберігач) та прихлібателів. Чому очевидно? Бо більше спонсорувати було нічого, всі витрати, як відомо, організаційні, взяв на себе Бельведер, і навіть, як говорив у вересні п. Ігор Хомин, головний зберігач, за виставку галерея мала отримати якісь кошти від австрійської сторони. І тоді в мене питання: чи варто заради банальних квитків на літак так принижуватися і так опускатися додолу і брати в спонсори людину, яка володіє незаконно набутою колекцією археологічних раритетів, що мають сумнівне походження і обидві виставки якої в Польщі (я кажу про «Платар») супроводжувалися величезними скандалами не на користь України? Як музейники можуть аж так порушувати кодекс музейної етики, знецінювати місце, де працюють і просто падати в прірву? Невже гроші аж так не пахнуть?
  3. Прочитала, що про виставку написали «Wiener Zeitung», «Vienna Online». Всі захоплені Майстром, згадують про бучацький період його життя, навіть пишуть про нищення його робіт у радянський період і про те, що «лише невелика частинка його робіт була врятованою через передачу до музею». Тобто, журналісти, в принципі, австрійські, дають вичерпну інформацію, наскільки отримали її від української сторони. І тут у мене є питання: чому українська сторона не зробила осердям поданої інформацію історію/постать Бориса Возницького, який не тільки зберіг, а й відкрив, Україні в першу чергу, геній Пінзеля! Я ніколи не повірю, що австрійці це випустили свідомо: історія про колишнього директора, загиблого в автокатастрофі, який віднайшов Пінзеля, є медійною. Даруйте за прямоту... Її просто хтось не захотів розказати Європі!
  4. Кожна людина, яка має хоч столову ложку мізків у черепі, розуміє, що жоден проект не робиться за місяць. Не є виключенням і «Небесний». Понад рік тривали переговори, узгодження, і за всім цим стояла, як ви розумієте, директорка Галереї (2012-2016) Лариса Разінкова. Міг би бути хтось інший, якби він очолював в той час цю установу... але наразі вона. Разом з реставраторами, науковцями... Відтак, збираючи делегацію для презентації проекту забути про діючу на час переговорів директорку, і що ще гірше - про працюючу (!) завідувачку Музею сакральної барокової скульптури Пінзеля, що є відділом Галереї - це ще один низький і дуже дріб`язковий вчинок, панове керОвніки!

І замість постскриптуму. Бо більше нагоди не буде. Пане Тарасе Возняку! Коли Ви разом з головним зберігачем об`їжджаєте володіння, тобто відокремлені відділи Галереї (що є цілком зрозуміло і логічно), не беріть з собою непотріб, бо він своєї репутації не має вже давно, але й Вашу зіпсує - Ви навіть не уявляєте як швидко!, - пише у своєму блозі редактор інтернет-порталу «Музейний простір України» Леся Гасиджак.

17222_1173107239424378_7143101716058043776_n
17222_1173107239424378_7143101716058043776_n

Водночас, IA ZIK  оприлюднила статтю «Бароковий скульптор Йоган Георг Пінзель – у Бельведері. На афішах нема про Україну».

- У палаці Бельведер у Відні вперше представлять виставку робіт скульптора Йогана Георга Пінзеля з колекції Львівської національної галереї мистецтв ім. Б. Г. Возницького. Це велика подія для австрійського музею. Всюди по Відні розміщена реклама про захід, однак ніде – ні на сітілайтах, ні в офіційних прес-релізах палацу – не згадують, що колекція із фондів Львівської галереї мистецтв, - пише автор публікації Галина Ільчук. І далі.

pinz03
pinz03

 - Палац Бельведер вшанує геніального, хоча і в значній мірі невідомого, скульптора періоду пізнього бароко Йоган Георга Пінзеля, першою монографічною виставкою у Австрії. З 28 жовтня 2016 року до 12 лютого 2017 року барокові роботи експресивного живопису та різьблення будуть виставлені на показ у Зимовому палаці принца Євгена Савойського. На додаток до двадцяти творів скульптора, експозиція буде також включати у себе твори австрійських художників періоду пізнього бароко, – інформує сайт палацу.

pinz04
pinz04

У дописі йдеться: Йоган Георг Пінзель і донині продовжує збивати з пантелику вчених, мало відомо про його життя, походження і художню підготовку. Його перше та друге ім’я були ідентифіковані лише кілька років тому, а дата та місце народження досі залишаються загадкою. Пінзель творив на землях сучасної Західної України, особливо у районі Лемберга (Львова). Територія, яка протягом його життя належала до Польщі, була згодом частиною Габсбурзької імперії, у 1918 році перебувала під керівництвом Радянського Союзу; а у 1991 році увійшла до складу нинішньої України. Під час життя та кар’єри Пінзеля, цей регіон процвітав. Багаті польські аристократичні родини платили художнику. Можна припустити, що Пінзель іммігрував з-за кордону. В епоху бароко міграція художників була звичним явищем, оскільки вони завжди були в пошуках нових проектів і хотіли розширити свої творчі здібності.

- Цією виставкою, яка присвячена роботі Йогана Георга Пінзеля, ми прагнемо представити невідомого барокового скульптора, який розробив свій безпомилковий стиль далеко від типових центрів культурного виробництва. Кожен, хто бачив його скульптури погодиться, що Пінзелем незаслужено нехтували в історії міжнародного мистецтва, – заявив директор Бельведера Агнес Гуссляйн-Арко.

Творчість Пінзеля більш відома, ніж його біографія. Працюючи разом зі своїм другом архітектором Меретином, він прикрасив церкви від Львова до Бучача приголомшливими скульптурами з дерева та каменю. Ці захоплюючі фігури, як відомо, були створені протягом короткого періоду у 10 років, між 1750 і 1760 роками. Зі своєю мовою форм, Пінзель відіграв вирішальну роль у бароковій скульптурі Львова. Він став одним з найбажаніших митців та надихнув багатьох послідовників.

- Протягом короткого періоду часу Пінзель отримав кілька значних замовлень. Це привело до того, що він найняв людей і підготував студентів, які передавали його виразний стиль кожен по-своєму, – пояснюють далекосяжний вплив скульптора періоду бароко куратори виставки Майк Хон і Георг Лехнер.

Потужна виразність його фігур не лише виникає з їх виразів та жестів, а й також і перш за все з багатства їх одягу. У своєму виразному красномовстві, вони передають сучасний живопис, який практикували у середовищі Віденської академії образотворчих мистецтв. Особливо картини Франца Антона Маульберча, з їх іноді химерними головними героями, близькі до величних скульптур Пінзеля.

pinz01
pinz01

За радянської влади основну частину робіт Пінзеля забрали зі сакральних будівель або знищили. Врятовані ж увійшли до колекцій музеїв. Багато з статуеток та скульптур, представлених на виставці, перебували раніше в монастирях або церквах; однак, здебільшого неможливо визначити їх початкові місцезнаходження.

Проте, для того, щоб повністю зрозуміти ці живописні роботи, потрібно знати контекст, у якому вони були задумані. Особливо в епоху бароко, архітектура, живопис, скульптура формували добре узгоджену композицію. Сьогодні ізольована презентація скульптур часто спокушає нас читати про них як про самостійні витвори мистецтва. Проте з точки зору форми, складу і змісту, вони були створені у художній концепції та сакральній композиції. Саме тому на виставці картини та скульптури представлені пліч-о-пліч, щоб передати вплив їх первісного розташування навколо вівтаря.

Супровідний каталог виставки ознайомлює з життям та творчістю скульптора в районі Львова протягом XVIII століття, а також про скульптури Йогана Георга Пінзеля та роботу у європейському контексті.

pinz02
pinz02

Водночас користувачка Ната Дорошенко звернула увагу, на те, що у рекламі немає жодної згадки про Україну.

- Нема слів…, – йдеться у її дописі. – Ну і ну. Готові вилизувати зад - будь-кому. На цьому стенді нема інформації про Україну взагалі. І чого ж приховувати? Написано - скульптор бароко Георг Пінзель. І усе… Вам Австрія плюнула у очі, а ви ще й втерлися. Ганьба!, - йдеться у дописі. IA ZIK нагадала, що переговори про організацію виставки у Відні розпочалися ще минулого року. Представник Бельведеру спочатку домовився про експозицією із в.о. гендиректора Львівської національної галереї мистецтв ім. Б. Г. Возницького Ларисою Разінковою-Возницькою. Однак виставку в Австрію повіз новий директор музею Тарас Возняк, якого призначили 15 вересня.

Фото: Посольство України в Австрії, Facebook і Ji Magazine,

Lufa.com.ua

Вибір читачів за тиждень

Відео