Чи відкриється колись загадка зниклої Кременецької Мадонни?

173_82

Загадка Кременецької Мадонни понад 60 років не дає спокою багатьом історикам, мистецтвознавцям, краєзнавцям і надто шанувальникам школи Георга Пінзеля. Річ у тому, що за деякими версіями саме цьому видатному художнику належить авторство відомої скульптури, що до початку 1950-років прикрашала площу навпроти Єзуїтського костелу у Кременці (нині Собор Преображення Господнього).

– Це не лише один із забутих символів Кременця, а й оберіг нашого міста, котрий кременчани, на жаль, свого часу втратили, – розповідав раніше в одному з інтерв’ю кременецький краєзнавець, історик за фахом Валерій Левченко. – А між іншим, за інформацією польських джерел 1932 року видання, які зроблено на основі хронік єзуїтів, у культурно-мистецькому значенні зображення Мадонни з постаментом і з балюстрадою вартує більше, ніж весь комплекс споруди кременецького колегіуму. Окрім того, єзуїти не будували культові споруди аби-де. Вони ретельно підбирали для цього енергетично сильні місця, котрі мали Божу благодать...

Саме Валерій Левченко ще будучи депутатом Кременецької районної ради та займаючи одну з керівних посад в районі, пропонував ідею та робив спроби ініціювати реконструкцію скульптури. Проте, з роками пріоритети у державі, на жаль, змінилися, першочерговими стали інші потреби, тож довести задум до логічного завершення так і не вдалося.

Що стосується появи скульптури Божої Матері, або Кременецької Мадонни, вона була встановлена у 1762 році. Офіційно автор не відомий. Припускають, що він був учнем знаменитого Іоана Георгія Пінзеля, а можливо, до створення доклалася й рука майстра. За оцінками фахівців, балюстрада з Мадонною є найціннішою, найбільш художньо довершеною частиною комплексу єзуїтського колегіуму. Скульптура вважалася символом древнього Кременця. За однією версією, вона була зруйнована у 50-х роках ХХ століття в період «войовничого атеїзму». За іншою – Мадонну спочатку перевезли на територію нинішнього жіночого Богоявленського монастиря, звідки вона безслідно зникла й, можливо, загубилася назавжди в одній із приватних колекцій цінителів прекрасного. Причому «цінителів» від слова «ціна». Адже вартість однієї роботи Пінзеля – це мільйони євро. Ще кілька років тому легендарну скульптуру св. Онуфрія, що зберігалася у храмі с. Рукомиш біля Бучача, оцінили перед поїздкою до Паризького Лувра у 10 млн. доларів. Французи ж тоді визнали, що це не остаточна ціна. І неточною вона могла бути не у бік зменшення…

Словом, у будь-якому випадку, якщо колись якимось дивом оригінал Кременецької Мадонни віднайдеться, це стане сенсацією у культурно-мистецькому світі.

Зображення з відкритих джерел

Вибір читачів за тиждень

Відео