Чи віддадуть у приватні руки Тернопільський аеропорт

Доля тернопільського аеропорту й авіаційної галузі області зокрема вже набила оскому багатьом. Ледь не кожен новий голова ТОДА й обласної ради, приходячи на посаду, обіцяв реанімувати аеропорт. Не став ексклюзивним у цьому плані й нинішній губернатор Степан Барна. Однак іншу від обласного держчиновника думку про наш аеропорт має центр. У столиці вирішили продати державне підприємство з землею в середині території аеропорту. Якщо цим планам суджено збутися, то можна поставити хрест на всіх ініціативах щодо відродження авіаційної галузі на Тернопільщині.

 

У питанні відродження аеропорту «Тернопіль» адміністрація працює у двох напрямках.

– У першу чергу робиться акцент на землю, адже має місце проблема з оформленням земельної ділянки під аеропортом. Оскільки земля оформлюється через рішення обласної ради, то створено спільну робочу групу з представників ТОДА й облради, щоб закрити всі проблемні питання, які є з документацією. Поки це все робиться, паралельно створено комісію за участю представників ТОДА та спеціалістів технічного університету імені І. Пулюя. Нею, враховуючи особливості формування місцевих бюджетів на 2016 рік, прийнято рішення щодо розробки концепції відродження аеропорту «Тернопіль», в основу якої буде покладено розвиток аеропорту за такими основними напрямками, як здійснення пасажирських та вантажних авіаційних перевезень, функціонування малої авіації та будівництво транспортно-логістичного кластеру. Планувалося навіть прокласти залізничну колію від сусідньої станції, що в с. В. Гаї, – повідомили «Номер один» у прес-службі ТОДА.

Коли це все буде зроблено, зазначив директор департаменту розвитку інфраструктури, транспорту та туризму ТОДАВасиль Ясіновський, тоді розпочнуть пошуки інвестора, адже власними силами аеропорт не відновити.

– Далі об’єкт виставлятимуть на інвестиційний конкурс. Коли інвестор переконається в наявності всієї документації і йому підійде бачення розвитку тернопільського аеропорту під інвестиції, аж тоді ми зможемо говорити про конкретні умови реалізації проекту як з боку області, так і з боку інвестора, – зазначили у прес-службі обласної адміністрації.

Як стало відомо «Номер один», інвестори вже предметно цікавились нашим аеропортом. Представники турецького бізнесу переглядали запропонований перспективний план, самі поїхали на об’єкт і залишилися задоволені від побаченого. Ними навіть розглядалася можливість перенесення діючого терміналу в інше місце, ближче до злітно-посадкової смуги. А на місці нинішнього терміналу можна робити логістику. Остання з прибутків мала б  забезпечувати коштами авіаційну складову, адже її збереження – це певний статус області та можливості розвитку пасажирських і транспортних перевезень у майбутньому.

Турки поїхали і через деякий час зателефонували й запитали: «А що, у Вас проблема з землею?!» Не відомо, звідкіля вони дізналися, але ситуація полягала в тому, що транспортний прокурор у судовому порядку скасував акт на землю для комунального підприємства обласної ради. Виявилось, що суміжні з аеропортом землі аж до меж із містом Тернополем уже роздано в приватні руки. Більше того, з початку 90-х років площа землі, яка належала аеропорту, поступово зменшувалась. Був створений садовий кооператив, членам якого – працівникам аеропорту – роздали землю. А частину землі віддали під забудову. Саме неподалік летовища виросли котеджі працівників міліції, прокуратури, суддів, високопосадових чиновники… Це й не дивно, адже без «допомоги» правоохоронців і чиновників провернути таку аферу навряд чи вдалося б.

Тоді представники влади, які теж виношували плани по відродженню аеропорту, шукали схеми, як вийти з ситуації, що складалася. У 2006 році державним актом закріпили земельну ділянку на право постійного користування заТОКП «Тернопільавіаавтотранс» (понад 160 га). Це був один з тих кроків, який мав привабити об’єкт для потенційних інвесторів. Але транспортний прокурор скасував цей акт. А все через те, що в середині цієї земельної ділянки аеропорту розміщене Тернопільське державне авіаційне підприємство «Універсал-Авіа». Останнє кілька років як не працює, фактично банкрут, але ніхто щодо нього довгий час жодних кроків не робив. Було направлено звернення на Кабмін та ФДМУ, щоб це підприємство передали в обласну комунальну власність.

Але в 2015 році Кабмін зробив хід конем. Не лише не передав ДП у власність області, а включив цей об’єкт з землею на приватизацію. У червні ц.р. Тернопільська обласна рада, за подання депутата Леоніда Бицюри, побачивши дану ситуацію, звернулася до Кабінету Міністрів, щоб той вилучив ДП «Універсал-Авіа» з переліку об’єктів державної власності, що підлягають приватизації у 2015 році. Бо в іншому випадку, якщо земельна ділянка виходить з-під контролю аеропорту, там можна «садити», наприклад, якусь будівлю, яка не дозволить використовувати аеропорт за своїм прямим призначенням. Тоді про аеропорт як про авіаційний транспортний об’єкт можна було б забути.

На жаль, загального бачення цієї ситуації Кабмін облраді не надав, натомість прийшли відписки одразу з трьох державних структур. Судячи з них, у столиці не бачать перспектив у розвитку тернопільського аеропорту. Так у Фонді державного майна України зауважили, що то не їхня компетенція виключати чи включати об’єкт у приватизацію.

– Уповноваженим органом управління ДП «Універсал-Авіа» є Міністерство інфраструктури України, питання ініціювання виключення цього товариства з переліку об’єктів державної власності, що підлягають приватизації у 2015 році, належить до компетенції саме цього міністерства, – зазначив голова ФДМУ, екс-тернополянин Ігор Білоус.

Щось подібне відписали і з Міністерства економіки і торгівлі, якому Кабмін доручив підготувати перелік об’єктів державної форми власності на приватизацію.

– Урядом видано постанову від 12.05.2015 р. №271 «Про проведення прозорої та конкурентної приватизації у 2015 році», до якої, за пропозиції Мінінфраструктури, включено ДП «Універсал-Авіа». Отож питання щодо доцільності виключення даного підприємства з зазначеного переліку має бути розглянуто ініціатором його приватизації, а саме – Мінінфраструктури, – зауважив заступник Міністра Руслан Корж.

Як бачимо, всі дороги ведуть до Мінінфраструктури, яке не планує змінювати своєї позиції щодо даного питання.

– Міністерство інфраструктури як уповноважений орган управління державним майном, з метою надходження коштів до Державного бюджету, вважає за доцільне залишити у переліку на приватизацію в 2015 році ДП «Універсал-Авіа», – зауважив перший заступник Міністра Володимир Шульмейстер.

Цим одним абзацом фактично підписується «похоронка» тернопільському аеропорту. Ще було б не дивно, якби така відповідь надійшла від непрофільного міністерства. В даному ж випадку Мінінфраструктури, як ніхто інший, мало би бути зацікавлене у розвитку авіаційної галузі загалом і в Тернополі зокрема, але... Так, потрібно поповнювати державну скарбницю, але ніхто у міністерствах не став на державницьку позицію, адже розвиток аеропорту потягнув би за собою розвиток інших напрямків народного господарства, створення нових робочих місць тощо. Як виявилося, цього нікому не потрібно…

За такої пасивної позиції міністерств своє слово мали б сказати народні депутати від Тернопільщини, чимало з яких неодноразово заявляли, що мають серйозний вплив на уряд і його голову. Нехай тепер доведуть свій вплив і не дозволяють знищити авіаційну сферу під корінь.

Автор: Віталій Попович

Фото: Макет міжнародного аеропорту "Тернопіль" та логістичного центру.
Автор макету - Володимир Кріса. 2013 рік

Джерело: газета "Номер один"

Вибір читачів за тиждень

Відео