Оксана Мацьопа

Українські школярі мають суттєві освітні втрати через ковід, війну, дистанційне навчання і канікули

Тривалість і терміни навчального року та літніх канікул проаналізували в Службі освітнього омбудсмена

Українські школярі мають суттєві освітні втрати через ковід та війну, дистанційне навчання, і до цього додаються освітні втрати під час канікул. Про це повідомили в Службі освітнього омбудсмена. І саме тому закликають освітян та батьків розпочати суспільний діалог щодо термінів навчального року.

В Службі освітнього омбудсмена посилаються на наукові дослідження:

Учень втрачає майже 40% своїх навчальних досягнень з математики та англійської мови за навчальний рік. А протягом 5-річного періоду (тобто за 5 проміжних літніх періодів поспіль) освітні втрати демонструють 52% учнів (матеріали зі статті «Школа закінчилася: роль літа для розуміння нерівності досягнень», на основі досліджень, що охопили майже 18 мільйонів учнів у всіх 50 штатах США).

Будь-яке рішення щодо початку і завершення навчального року, початку і завершення занять потрібно ухвалювати своєчасно і завчасно. Це обов’язково має бути спільне рішення батьків та педагогів на рівні громади. 

Зазначимо, наразі під час дії воєнного стану в Україні тривалість навчального року, дата його початку та/або закінчення визначаються Кабінетом Міністрів України. Тобто громада не може самостійно визначати дату початку і завершення навчального року. 

На думку Служби освітнього омбудсмена, варто змінювати підхід щодо початку та завершення навчального року – надати право громадам у гнучкому режимі ухвалювати рішення. 

Але наголошуємо, що тривалість навчального року має становити не менше 175 днів, відповідно до Закону України “Про освіту”. Під час суспільного діалогу слід враховувати, що для учнів випускних класів, які складають національний мультипредметний тест, вступні іспити, рішення щодо термінів початку і завершення навчального року необхідно закріпити на державному рівні. 

Спершу варто провести опитування серед батьків та педагогів у громаді щодо того, чи підтримують вони зміни, які терміни початку та закінчення навчального року вони вважають раціональними.

Можна запропонувати кілька варіантів, наприклад, частину навчального року продовжувати у червні, а частину навчального року – в серпні. 

Влітку частину занять, там, де дозволяє безпекова ситуація, можна проводити на вулиці, навчальні програми виконувати у форматі екскурсій, фестивальних програм, майстер-класів, спортивних змагань, під час шкільних таборів.

Читайте також: 81% школярів навчатимуться очно: як розпочався навчальний рік у тернопільських школах

Фото з відкритих джерел

Вибір читачів за тиждень

Відео