Мисткиня з Почаєва творить золотом (фото)
Ця молода почаївська мисткиня займається карбуванням та позолотою ікон, нещодавно почала малювати картини. А за фахом Ангеліна Шилюк музикантка. Каже, всі ці види мистецтв доповнюють одне одного та дарують їй натхнення.
Я поспілкувалась із майстринею та розпитала її про давні техніки золочення та карбування, про особливості роботи з іконами й, звісно, про музику й живопис.
— Як почався ваше зацікавлення карбуванням?
— Карбуванню мене навчив батько Віктор Сергійович Шилюк. Він карбувальник по левкасі, позолотник. Навчався у почаївського майстра Пилипа Пахольчука, професійно займається карбуванням і золоченням з 1984 року. Батько присвятив цій справі все життя та велику частину душі. Його роботи зберігаються в Україні (Євпаторії, Києві, Тернополі, на Чернівеччині), Росії (Сочі, Санкт-Петербурзі та у Кронштадтському монастирі), Республіці Молдова, Польщі, Італії, США. В його творчому доробку понад 400 робіт, серед них ікони та іконостаси.
[caption id=«attachment_317295» align=«aligncenter» width=«600»]Почаївська Божа Матір. Чеканка: липа, левкас, полімент, сусальне золото виконала Ангеліна Шилюк. Живопис: левкас, олія виконала Іванка Сохацька[/caption]— Очевидно, якщо він вирішив передати знання вам, то ви проявляли зацікавлення в його роботі.
— Я змалечку спостерігала за роботою тата, виросла в середовищі майстрів, тому атмосфера цієї справи давно мене пройняла. Хочу зберегти давні технології карбування.
[caption id=«attachment_317296» align=«aligncenter» width=«565»]Святий Чудотворець Миколай. Чеканка: липа, левкас, позолота на полімент виконала Ангеліна Шилюк[/caption]— Було б цікаво, якби ви в кількох словах розповіли про особливості карбування. Зокрема, яких умінь воно вимагає?
— Це цілий ритуал, від замовлення дошки для ікони до нанесення емалей поверх карбування… Все має символізм та велике значення, абсолютно все! Якщо коротко, то на спеціально підготовлену дошку, вкриту левкасом, тобто ґрунтом, накладається сусальне золото і по ньому відбувається карбування.
Це дуже делікатна та складна робота, яка вимагає ювелірної точності та великого терпіння. Потрібно володіти багатьма уміннями — від клеєваріння до виготовлення ґрунту. Під час підготовки потрібно все робити ідеально, а тоді приступати до найскладнішого — власне карбування. Воно виконується дерев'яним молоточком та спеціальними інструментами, кожен завиточок, кожна рисочка й крапочка створюються вручну.
[caption id=«attachment_317297» align=«aligncenter» width=«945»]позолота на мордан, сусальне золото[/caption]— Ви золотите ікони й рами. Розкажіть, з чого почалась ця робота? Які особливості цієї роботи?
— Так, основною моєю діяльністю є позолота рам та іконостасів. Я працюю тільки із сусальним золотом. Його можна наносити на полімент і на мордан. Ці технології різняться — перша значно складніша, бо для неї сама виготовляю ґрунт із природних матеріалів. Позолота на мордан переважно виконується на синтетичних матеріалах, тож працювати із нею легше.
[caption id=«attachment_317298» align=«aligncenter» width=«750»]позолота на мордан, сусальне золото[/caption]— Це суто технічна робота, чи треба володіти й художніми й творчими вміннями?
— Ця робота вимагає багатьох технічних знань і точності виконання, проте у майстра обов’язково має бути художнє бачення, особливо для розробки орнаментів, гармонійного поєднання кольорів емалей тощо.
[caption id=«attachment_317299» align=«aligncenter» width=«750»]позолота на мордан, сусальне золото[/caption]— Чи відчуваєте щось особливе, коли працюєте з іконами?
— Звичайно! Це особливий медитативний стан душі, адже це створення духовного твору.
[caption id=«attachment_317300» align=«aligncenter» width=«560»]позолота на мордан, сусальне золото[/caption] [caption id=«attachment_317301» align=«aligncenter» width=«560»]позолота на мордан, сусальне золото[/caption]— Зараз ви опановуєте живопис. Як на нього вплинула карбівка, золочення, музичний фах?
— Самотужки освоювати живопис я почала два роки тому, і ось нещодавно відбулась наша спільна виставка з художницею-реставраторкою Іванною Сохацькою в Почаївському історико-художньому музеї. Для мене це великий крок, адже я у творчому пошуку.
Музика завжди мала на мене особливий вплив, вона живе в моїй душі та бігає по всьому тілу. Важко пояснити, та всі ці види мистецтва дуже тісно пов’язані в мені. Все це робить моє життя особливим.
[caption id=«attachment_317302» align=«aligncenter» width=«560»]Святий Спиридон. Чеканка: левкас, полімент, сусальне золото виконав Віктор Шилюк. Живопис: левкас, олія виконала Іванка Сохацька. Позолота: мордан, сусальне золото виконала Ангеліна Шилюк[/caption]
Інна Віконська
Ілюстрації надала Ангеліна Шилюк