Підприємство з Теребовлі тринадцять років поспіль випускає оригінальні новорічні іграшки
Директор товариства з обмеженою відповідальністю «Орбітал» Олександр Дзюбан каже, що випуск ялинкових іграшок підприємство розпочало взимку 2003 року.
«Спочатку зібрали близько десяти осіб – раціоналізаторів, справжніх новаторів, людей, які повірили у те, що можна створити принципово нове високопродуктивне виробництво ялинкових прикрас, -розповідає пан Олександр. - Ми мали таку ідею, думали, як «розкрутити» процес виготовлення новорічної продукції зі скла. Прекрасно розуміли, що попит на ялинкові іграшки буде завжди, ніхто ніколи не відмінить ні Різдво, ні Новий рік. Взяли кредит, знайшли контакти в Польщі, Росії, Німеччині. Зараз наш асортимент – понад триста найменувань ялинкових прикрас. Це – скляні кулі від чотирьох до 12 сантиметрів у діаметрі, скляні підвіски, верхівки на ялинку. Є й свої «ноу –хау», сертифіковані ексклюзивні розробки».
Тримаючи у руках майстерно розписану яскраво-червону кулю, запитую мого співбесідника, власне, про історію виникнення скляної новорічної іграшки, як такої. Олександр Юрійович,усміхаючись, каже, що для того, аби краще дізнатися про те, скільки років нараховує ялинкова іграшка і яка її історія, краще поїхати у сусідню, Івано-Франківську область, де в туристично-мистецькому комплексі «Маєток Святого Миколая» діє постійна виставка новорічної іграшки.
«Але, - продовжує пан Олександр, - кажуть, що її історія нараховує чотири століття. Перша іграшка зі скла була вилита в Тюрінгії. Люди, як нагадування про Вифлиємську зірку, ставили на вершину ялинки зірку, прикріпляли 12 свічок - як символ дванадцятьох апостолів чи дванадцятьох місяців у році. А ще чіпляли горіхи, яблука, пряники, різноманітні фігурки янголів. Та поміж цими прикрасами скляні іграшки мали особливий шарм. Кожна з них уособлювала свою епоху, свій час. Були і є серед них казкові герої, персонажі з легенд, символи тієї чи іншої держави».
Технологія виготовлення скляної іграшки, по суті, не міняється роками. Заходимо у склодувний цех. У три ряди – жінки крутять в руках скляні трубки над вогнем, вдувають у них свій подих і на очах трубка перетворюється на кулю. Процес складний, кропіткий і трудомісткий. Майбутня новорічна іграшка народжується із скла, вогню та подиху майстрині. При цьому, потрібно дотримуватися певних вимог, щоб вийшла саме така скляна куля, яка потрібна замовнику. Горять газові горілки, розпечене скло поступово гнеться, губи склодувів торкаються кінця трубочки й ось на очах із маленької бульбашки виростає справжня куля – заготовка до майбутньої іграшки.
«То - найперший, і, мабуть, найскладніший етап виробництва –процес видувки скляної кулі. Для її видування використовується скляна трубка різного діаметру та товщини стінки (в залежності від діаметру скляної кулі, яку на даний момент потрібно видути). Потім перевіряється на спеціальних шаблонах. Допускається мінімальне відхилення, як правило, в межах 1-1,5 мм», - каже Олександр Дзюбан.
Далі йде процес посріблення скляної кулі методом вприскування посріблювального розчину. Це дає змогу покрити внутрішню оболонку виробу сріблястим кольором. Посріблені ялинкові прикраси складають на дерев’яні касети і поміщають в сушильну камеру до їх повного висушування.
Потім куля «мандрує» у фарбувальний цех… На конвеєрі одна за одною з’являються скляні, прозорі іграшки, згодом вони потрапляють у різнокольорові фарби і вже стають подібні на ті, котрі ми бачимо на передноворічних вітринах.
«Фарбування скляних прикрас відбувається на фарбувальному конвеєрі методом ручного занурювання виробів в лакофарбуючу суміш з їх подальшою сушкою в конвеєрі. На сьогоднішній день, у фарбуванні скловиробів використовуються лаки всесвітньовідомої німецької фірми «Kaiser Lacke GmbH», - каже пан Олександр.
Процес художнього розпису, скоріш за все, один з найцінніших та найвимогливіших, з огляду на швидку тенденцію зміни смаків та вподобання споживачів. Тому, на підприємстві працюють професійні майстрині-художниці, які вдало втілюють фантазію, натхнення та новітні тенденції розпису на скляній кулі.
Для оздоблення виробів використовуються різноманітні види присипок високої якості, склобісер, нітролаки, фарби, гуаші.
Як на мене, тут, у цеху художнього розпису – найцікавіше. Передусім, тут особлива тиша. Жінки тонюсінькими пензликами чаклують над іграшками. Робітниця Оксана Олексяк, каже, що розписує «турецький браслет», так називається іграшка із східним орнаментом. Поруч з нею колеги малюють на скляній поверхні кожна щось своє – зимові пейзажі, Снігурочки, Дідів Морозів, зайчиків, звіряток. А ще, бачу, як на кулях виписують контури мавпочки - символ 2016 року. Все оця краса посипається блискітками і одразу змінює свій вигляд, іграшки аж грають в руках майстринь.
Запитую жіночок, чи вони знають, куди поїдуть їхні іграшки.
– Та у Польщу, куди ж ще?, - відповідають. - Кажуть, у поляків легені слабші, то вони не мають сили видувати такі «бульки» зі скла, як ми, – сміються робітниці.
«Дійсно, - підтверджує директор «Орбіталу», - ми 70 відсотків своєї продукції відправляємо на експорт, передусім, у Польщу, Словаччину. Перед католицьким Різдвом і Новим роком відправили у Польщу кілька багатотисячних партій іграшок. Хоча, там десь є до 150 виробників ялинкових прикрас, тобто майже у двадцять разів більше, ніж в Україні. Але наші іграшки в польських містах і селах дуже популярні і поза конкуренцією. Полякам економічно невигідно вкладати у таку продукцію величезні кошти, які потребує виробництво ялинкових прикрас. На них тиснуть високі податки, високий рівень зарплати. А у нас трохи інакше. У порівнянні з європейськими, ціни наші нижчі, тож їм краще закупляти іграшки у нас. Я скажу вам, - продовжує Олександр Юрійович, - що завдяки євроконтактам, маємо роботу на цілий рік. На складах нічого майже не затримується, все одразу йде замовникам. А воно й добре, коли працюєш не «на склад», а знаєш, що і коли в тебе візьмуть. Так упевнено себе почуваєш. Робимо акцент як на асортименті, так і на якості виробів. Всі оті кульки, дзвіночки, верхівки, казкові фігурки розписуються вручну, що особливо цінить зарубіжний клієнт. Маємо низку ексклюзивних виробів, які виготовляємо за оригінальною технологією. Особливо популярні кулі з матовою поверхнею. Переважає, зрозуміло, різдвяна, новорічна тематика. Адже вона близька як і для нас, українців, так і за кордоном, де чекають наші іграшки», - каже Олександр Дзюбан.
За його словами, дві третини українських новорічних ялинкових іграшок реалізовуються у європейських державах. А вітчизняний ринок на 65 – 70 відсотків заповнений китайськими новорічними іграшками. Зрозуміло, що китайські штамповані пластикові іграшки значно дешевші від, скажімо, філігранно виконаних іграшок ручної роботи теребовлянських склодувів та художниць. Та й немає ніякої гарантії, що матеріал, з якого вони виконані, безпечний для здоров’я тих, хто придбає такий виріб і почепить його на ялинку. Це прекрасно розуміють італійці, німці, поляки, які радо купують іграшки з Теребовлі, виготовлені із натуральних матеріалів.
Нині виробничий персонал фірми налічує понад 40 працівників, з них – склодувів, майстринь-художниць, за плечима яких багаторічний досвід роботи у галузі.
«Ще на початку своєї роботи ми зробили акцент на використанні у виробництві переважно імпортної сировини та матеріалів. Зокрема у посрібленні, фарбуванні та оздобленні скляних виробів використовуються матеріали, як я вже казав, відомих німецьких фірм. Це дає змогу підвищити якість ялинкових прикрас до рівня основних виробників Європи, таких як Німеччина, Англія, Італія, Фінляндія», - продовжує Олександр Дзюбан.
Зараз основними бізнес-партнерами фірми є Польща та Німеччина. Трохи більше третини виробів реалізується на внутрішньому ринку України. Найбільше покупців із Харкова, Полтави, Сум, Миколаєва, Херсона, Одеси, Черкас, Києва, Житомира, Вінниці, Луцька.
«Орбітал» - постійний учасник таких міжнародних виставок як «Різдвяний подарунок», «Різдвяна казка» у Києві. Фірма неодноразово удостоювалась звання «Кращий український виробник ялинкових прикрас» та «Краща колекція ялинкових прикрас», ставала лауреатом Всеукраїнського конкурсу «100 кращих товарів Тернопільщини».
«Задля обміну досвідом та ознайомлення з новітніми тенденціями кольору, типом розпису, видами декорації регулярно відвідуємо
всесвітньовідому міжнародну виставку «CHRISTMAS WORLD» у Франкфурт-на-Майні, галузеві виставки в інших країнах. Там плануємо створити свої представництва», -сказав на завершення спілкування Олександр Дзюбан.
…Тримаю у руках щойно розмальовану скляну кулю. Дивлюсь на неї й думаю, що усе міняється з роками. Змінюється й сама новорічна іграшка. Але незмінною залишається традиція прикрашати під Новий рік ялинку. І є щось особливе й зворушливе у тому, коли береш у руки скляну кульку й передаєш її своїм дітям чи внукам, аби ті почепили це маленьке рукотворне диво на зелену красуню у святково прибраній хаті. Так хочеться, аби теплий відблиск цієї й інших новорічних іграшок, що помандрують світом із мого рідного міста, принесли у кожну домівку, куди вони потраплять – щедрість і радість, любов та злагоду, мудрість і терпіння й щасливого Нового року…
Орест Сарматський