Права пацієнтів в Україні і як їх захистити?
Ми не можемо уявити своє сучасне життя без медицини, адже кожен із нас є пацієнтом. Тому звертаючись в лікарські установи ми хочемо отримати якісні юридичні послуги. На жаль, практика свідчить, що так відбувається не завжди. Часто недосконалість медичної системи, лікарська халатність порушує наші права на належну охорону здоров’я. Які ж саме права в цій сфері передбачені законом та як їх захистити читайте далі у статті.
Згідно із Конституцією України, Законом України «Основи законодавства України про охорону здоров'я» та Цивільним кодексом України пацієнти мають такі права:
- право на медичні профілактичні заходи;
- право на доступність у галузі охорони здоров'я;
- право на згоду на медичне втручання та право на відмову від медичного втручання;
- право на свободу вибору в галузі охорони здоров'я, а саме: право на вільний вибір лікаря, право на вибір методів лікування відповідно до рекомендацій лікаря, право на вибір закладу охорони здоров'я, право на заміну лікаря, право на лікування за кордоном у разі неможливості надання такої допомоги у закладах охорони здоров'я України;
- право на медичну таємницю;
- право на якісну медичну допомогу;
- право на безпечну медичну допомогу;
- право на інновації, а саме: право на медико-біологічний експеримент, на репродуктивні технології, на донорство, право на терапевтичне клонування та на корекцію (зміну) статі;
- право на попередження за можливістю страждань і болю;
- право на індивідуальний підхід до лікування;
- право на оскарження неправомірних рішень і дій працівників, закладів та органів охорони здоров'я;
- право на відшкодування шкоди, заподіяної здоров'ю;
- право людини на життя та на повагу до гідності при наданні медичної допомоги;
- право на захист від будь яких незаконних форм дискримінації, пов'язаних зі станом здоров'я.
Якщо будь -яке із вищеописаних прав було порушено, то особо може поскаржитися на таке порушення й отримати компенсацію, якщо його здоров’ю заподіяно шкоди. Адресувати скарги потрібно, перш за все, до медичного закладу чи лікаря, який надавав медичні послуги.
Якщо особі виповнилося 18 років, захищати свої права вона може особисто, через представника або ж колективно (коли скаргу подає група людей). Неповнолітні чи недієздатні особи — через законних представників (батьків, опікунів, тощо).
Найкраще подати письмову скаргу: зареєстрована заява зобов’язує установу надати вам відповідь. Тож якщо особисто приносите заяву, попросіть зареєструвати її, а якщо надсилаєте поштою, то рекомендованим листом чи з повідомленням про вручення. Якщо звернення надсилається електронною поштою, то треба вказувати електронну адресу, на яку має прийти відповідь — це вимога Закону України «Про звернення громадян».
У заяві треба зазначити:
- прізвище, ім’я, по батькові особи
- місце проживання
- суть питання і чітке формулювання прохання чи вимоги; якщо ви хочете бути присутнім при розгляді звернення, потрібно це вказати
- підпис і дату
Звернутися із такою заявою можна до:
- Головного лікаря із письмовою заявою/скаргою і попросіть її зареєструвати (в такому разі вам зобов'язані надати відповідь).
- Якщо не вдалося владнати ситуацію, зверніться у департамент/управління охорони здоров’я вашого міста чи області із письмовою заявою/скаргою і попросіть вхідний номер (це допоможе дізнаватися хід розгляду вашого питання).
- Якщо не вдалося владнати ситуацію, зверніться на гарячу лінію Уряду за телефоном 1545.
Будь-який громадянин має право подати заяву про проведення клініко-експертної комісії в міських, районних, обласних департаментах охорони здоров’я, а також КЕК МОЗ України. Такі комісії контролюють якість надання допомоги і розглядають усі випадки, в яких може йтися про неналежну допомогу пацієнту — від випадків з розбіжністю діагнозів до летальних.
Розгляд звернень громадян завжди відбувається безоплатно. Якщо на жодному з етапів не вдалося владнати ситуацію, пацієнт має право звернутися до суду.
Що робити, якщо ви не погоджуєтеся з рішенням, яке ви отримали після своєї скарги? Маєте право подати скаргу до органу або посадової особи вищого рівня. Наприклад, якщо не вдалося владнати ситуацію на рівні головного лікаря — подати скаргу до місцевого департаменту охорони здоров’я. Але не затягуйте — звертатися можна протягом місяця після того, як вас ознайомили з рішенням. Інакше ваш запит можуть відхилити (виняток — поважна причина порушення термінів).
Розгляд звернень пацієнтів відбувається у такі строки: до 15 днів — звернення, які не потребують додаткового вивчення, до 30 днів — звернення, які потребують додаткового вивчення, до 45 днів — звернення, вивчити обставини яких неможливо у 30-денний термін. У такому випадку вас мають обов’язково про це повідомити.
Життя та здоров’я людини є найбільшою цінністю!. Замовчування та ігнорування порушень у сфері охорони здоров’я неприпустиме, від цього може залежати здоров’я й інших пацієнтів. Тому, якщо ваші медичні права порушені, не вагайтеся та захищайте їх
Ольга Боднар, адвокат, керуючий АО «Твій адвокат», 380673513500