Як тернополянам допомогти своїм дітям навчатися онлайн ефективно
Онлайн-навчання стало необхідним в умовах пандемії Covid-19. І хоч цей формат, за спостереженнями викладачів, завжди поступатиметься офлайн-освіті, його можна зробити максимально ефективним.
10 Tips&Tricks для ефективного онлайн-навчання пише засновниця приватної школи у Тернополі Наталія Ткачук.
1.Чітко встановлений час для навчання
Якщо у школі проводять якісні уроки за розкладом онлайн – це простіше, цей пункт забезпечує школа. Але так буває не завжди. Тому: завжди треба виділити чіткі часові рамки для навчання (наприклад, 10:00 – 13:00, з 15 до 17 год тощо). Важливо, щоб цей графік не перевантажував дитину. Наприклад, для 4-5 класу це має бути 2-4 годин щодня, а не по 10 годин на день перед важливими контрольними.
2. Регулярні активні перерви (порухатися, зробити зарядку, змінити положення тіла, дати відпочити очам)
Важливо під час перерви відійти від гаджета, а не відпочивати, перемкнувши вкладку з уроку на гру. А організувати час допоможе техніка pomodoro – використання таймера для розбивки часу на роботу і перерву.
3. Ритуали
Багато людей недооцінюють цей аспект, але він дуже добре працює. Важливо виділити конкретне місце, переодягнутися і приготуватися до навчання. Дітям надзвичайно важко зосередитися на уроці з ліжка (та і дорослим також). Тому потрібно чітко окреслити межу між навчальним режимом і домашньо-відпочинковим. Варто використовувати якийсь ритуал для переключення: одягтись і заправити ліжко, поставити поруч з ноутом зошит та книги, банально розвернути крісло в іншому напрямі. Навіть якщо доводиться працювати з ліжка, можна як мінімум застелити його, переодягнутись тощо.
4. Три кити для старту навчання
Це я виспався / я не голодний / я не хворий (почуваю себе добре, непригнічено). Вони працюють однаково як для офлайн, так і для онлайн навчання, але вдома ці фактори будуть набагато більше впливати: адже якщо у школі певна зміна обстановки допомагає переключитись, то в домашній атмосфері дитина ніколи не зможе сконцентруватись на уроці, якщо у неї є незадоволені якісь з цих базових потреб. Критично важливо переконатись, що дитина добре виспалась, поїла та добре себе почуває.
5. Лише позитивне підкріплення
Забудьте про критику: дитині і так важко, адже вчитись онлайн самостійно - ще той виклик, навіть для дорослого. Тому помічаємо кожен успіх дитини, кожен крок.
6. Робимо час навчання цінним
Це видається простим, проте багато хто з батьків не розуміє і не правильно діє у цей час вдома. Не варто дивитись розважальні канали по телевізору, коли дитина вчиться поруч; відволікати її («я принесу тобі чайку з кексом», чи «дивись як наша киця грається вазоном!»). Іноді ми прагнемо зробити онлайн урок більш легким і приємним. Але так тільки стаєгірше, бо дитині здається, що виконувати усе поверхнево – це нормально.
7. Використовуємо додаткові предмети
Дуже добре, якщо дитина має під рукою лего чи пластилін, чи будь які, інші дрібні предмети, на яких вона сама може розібрати якийсь складний для неї концепт (або можна робити це разом з нею). Кубики лего набагато краще покажуть, що 2+5 - це точно більше, ніж 1+3. Для старших школярів часто допомагає навіть просто листок паперу і олівці, де можна собі візуалізовувати почуте у будь-якому форматі (скетч, нотатки, рисунки...).
8. Виділяти час для спілкування з друзями онлайн
Діти встигають скучити один за одним, тому відео-уроки часто перетворюються на спільний чат, коли хочеться розповісти, поділитись, почути. Потрібно виділяти цей час - свідомо, окремо від спільного перегляду уроку онлайн.
9. Не пропускати того, що не зрозуміло
Якщо дитина несподівано почала позіхати, у неї почала боліти голова від уроків, вона просто втратила інтерес, при цьому «три кити» нагодовані (дивись пункт 4), то це показник того, що дитина чогось не розуміє в навчальному матеріалі. Можливо, вона не бачить, як це застосовується на практиці, («нащо це мені?») або ж навіть банально не розуміє якогось слова чи терміну, і після цього все йде не так. Часто дитина сама не може пояснити, чому так відбувається. Тут важливо нам, дорослим, допомогти розібратись з цим і лише тоді йти далі.
10. Надзвичайно важливий якісний зворотний зв’язок від живої людини
Коли навчання не зводиться до того, що дитина лише здає тести, і автоматично отримує відповідь. Коли вона має можливість спілкуватися з викладачем. Тоді якість навчання однозначно буде вищою. Хоча це більше вже залежить від вчителя, як великою мірою і пункти 7, 8 та 9. Тому варто вибирати ті школи чи тих вчителів, які знають як працювати онлайн. Які не просто читають ту саму нудну лекцію, тільки тепер на камеру, а володіють методикою викладання дистанційно та знають, як працювати із групою дітей онлайн тощо.
Цікаво, що ці базові речі варто застосовувати і дорослим, додає викладачка. Але для дітей це просто критично: без правильної організації онлайн-навчання ефективість його різко падає з 80% до 0%.
Про те, як вчителям покращити процес онлайн-навчання, «Терен» писав у попередній публікації.
Фото з відкритих джерел