Хвилинка грамотності для тернополян: мовні кліше для написання наукових текстів (частина 2)

mova-1-1-1-1-1-1-2-1-1-1-1-1-1-1-1-2-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-2-2-1-1-1-2-2-1-1-1

Сьогодні продовжимо вивчати мовні кліше для написання якісних наукових текстів.

ВСЕБІЧНИЙ РОЗГЛЯД ОБ’ЄКТА, ОСОБЛИВО З ПОГЛЯДУ ТИПОВОСТІ, КОНКРЕТНОСТІ, СУТНОСТІ

  • у цьому розумінні…
  • взагалі…
  • зокрема…
  • як правило…
  • в основному…
  • практично…
  • по суті…
  • з одного боку…
  • іншого боку…
  • крім того…
  • окрім…
  • у контексті…
  • за концепцією…
  • між іншим…
  • більше того…

ВИОКРЕМЛЕННЯ ПЕВНОГО АСПЕКТУ ІНФОРМАЦІЇ

  • головне при цьому…
  • зупинимося на головному…
  • необхідно зазначити, що…
  • маємо підкреслити / зауважити, що…
  • слід мати на увазі / враховувати, що…
  • характерно, що…

АНАЛІЗ ІНФОРМАЦІЇ – ВИСЛОВЛЕННЯ ОБ’ЄКТИВНОЇ ОЦІНКИ

  • що…
  • безперечно, що…
  • безсумнівно, що…
  • очевидно, що…
  • насправді…
  • безсумнівно, але…
  • швидше за все…
  • досвід (розрахунки, аналіз) підтвердив…
  • як відомо…
  • загальновідомо, що…
  • згідно з поглядами…
  • дослідження показало, що…

АНАЛІЗ ІНФОРМАЦІЇ – ВИСЛОВЛЕННЯ СУБ’ЄКТИВНОЇ ОЦІНКИ

  • вважаємо, що…
  • здається, що…
  • на наш погляд…
  • за нашим переконанням…
  • уявляється вірогідним / правомірним…
  • викликає сумнів…
  • точка зору автора, що збігається з нашою, …
  • вірогідно…
  • ймовірно…

ВИСЛОВЛЮВАННЯ ВПЕВНЕНОСТІ

  • Є впевненість у тому, що…
  • Переконливим є погляд знаних авторитетів у цій галузі на (що?)…
  • Не можна не зважати на те, що…
  • Доведено, що…
  • Є очевидним, що…
  • Ці факти переконують у (чому?)…
  • Автор переконливо доводить, що…
  • Результати дослідження підтверджують справедливість (чого?)…
  • Можна з упевненістю сказати, що…
  • У цьому аспекті варто взяти до уваги…

ВИСЛОВЛЕННЯ КРИТИКИ, НЕЗГОДИ, СПРОСТУВАННЯ

  • Не можна погодитися…
  • Навряд чи можна погодитися…
  • Є підстави дорікати в неточності…
  • Є серйозні заперечення щодо…
  • Необґрунтовано стверджується…
  • Є дискусійним питання…
  • Низка сумнівів та зауважень виникає при…
  • Певний сумнів викликають наведені приклади / статистичні дані / припущення щодо…

УЗАГАЛЬНЕННЯ В ОСНОВНОМУ ЗМІСТІ

  • відтак…
  • отже,…
  • у підсумку…
  • в/у результаті…
  • усе це свідчить про те, що…
  • є очевидним, що…
  • це дозволяє зробити висновок…
  • це свідчить про…
  • нарешті…
  • сформулюємо висновок…
  • одним словом…
  • підбиваючи підсумки, …
  • резюмуючи, …

ІЛЮСТРАЦІЇ ДО ТЕОРЕТИЧНИХ ВИКЛАДОК

  • наприклад,…
  • як приклад…
  • прикладом може бути / слугувати…
  • наведемо приклад…
  • проілюструємо викладене вище яскравими прикладами…
  • розглянемо приклад…
  • проаналізуємо типові приклади…
  • унаочнимо…

ВИСНОВКИ

  • Отже, проведене дослідження (виконаний аналіз) підтверджує, що…
  • Отже, є всі підстави зробити такий висновок:…
  • Результати здійсненого аналізу дозволяють зробити висновок про…
  • Відтак, можна впевнено стверджувати, що…
  • Сформулюємо основні висновки…
  • Здійснене дослідження дає можливість / дозволяє зробити такі висновки:…
  • Проведене дослідження дало можливість сформулювати такі висновки:…
  • В ході експерименту розв’язано поставлені завдання й підтверджено основні положення запропонованої гіпотези, а саме:…

ПЕРСПЕКТИВИ ПОДАЛЬШИХ РОЗРОБОК

  • У перспективі планується дослідження співвідношення…
  • Перспективним видається більш детальне вивчення явища … у порівняльному аспекті
  • Перспективи подальшого вивчення заявленої проблеми вбачаємо у дослідженні…
  • Подальше дослідження цього аспекту полягає в…
  • У межах отриманих результатів можна намітити перспективу подальшого студіювання в цьому напрямі…

ЦИТУВАННЯ

  • (Дослідник) так визначає завдання…
  • В … аспекті висвітлюють проблему вітчизняні вчені…
  • В аналогічному напрямку активно працюють (дослідники)
  • Використовуємо методику, запропоновану дослідником...
  • Вітчизняна … представлена працями дослідників)
  • Дані запозичено зі статті…
  • Детальніше дивіться про це у працях…
  • До проблеми (якої?) зверталося чимало авторів:…
  • До цієї проблеми зверталися вчені…
  • Дослідник … пропонує/стверджує, що…
  • Дослідник … зазначає/нагадує, що…
  • Дослідник … вбачає, що…
  • На переконання (дослідника),…
  • Один із підходів представлено у працях…
  • Пишучи про…, (дослідник) висловив гіпотезу…
  • Проблемі … приділили увагу…

Фото з відкритих джерел

Вибір читачів за тиждень

Відео