E–DEM: територія впливу чи ілюзія демократії?
Впродовж останніх років в Україні стрімко розвивається е-демократія. Між громадою і місцевою владою з’явився новий комунікаційний місток, через який можна провести опитування, обговорення проектів, консультацію. Громадяни висловлюють свою позицію з того чи іншого питання, надають рекомендації та пропозиції. Про результати впровадження е-консультацій у Тернополі – далі у статті.
Е-консультації як інструмент е-демократії
Перші експерименти е-демократії проводили ще в середині ХХ століття. Так, у США в 70–х роках минулого століття був проведений експеримент, який полягав у тому, що у всіх будинках було встановлено інтерактивна телесистема. З’явилися загальноміські збори, на яких громадяни могли спостерігати, активно обговорювати і висловлювати свою думку через миттєве кнопкове голосування засідання планової комісії місцевої адміністрації.
Але лише завдяки розвитку мережі Інтернет, е-демократія отримала найбільше поширення. В Україні можливість проведення е-консультацій представлена платформою E-DEM.
Сервіс дозволяє проводити:
- консультації – оприлюднення варіанту вирішення питання з можливістю коментування;
- просте опитування – запитання із закритим переліком варіантів відповіді, одним або кількома варіантами відповіді;
- складне опитування – опитувальник із можливістю редагування відповідей, із налаштуванням діапазону балів оцінки чи ранжування;
- обговорення нормативно правових актів із можливістю коментування.
– Ініціювати та проводити опитування можуть органи місцевого самоврядування, дорадчі органи при ОМС, громадські об'єднання, благодійні організації, профспілкові організації, органи самоорганізації населення та організації роботодавців. Важливо також, що таке опитування можуть провести і жителі громади, – повідомляє сайт E–DEM.
Е-консультації у Тернополі
Згідно з даними сайту E–DEM, у Тернополі подано 709 місцевих петицій та вирішено 1 230 проблем у рамках проекту «Відкрите місто». У лютому 2019 року, міська рада провела одночасно чотири е-консультації.
– Наразі Тернопіль у нас є самим активним містом з використання електронних консультацій. З початку року (коли була запроваджена система) проведено 8 консультацій, 3 опитування і 4 обговорення НПА, – повідомляє Олександра Піденко, спеціалістка з програм у Фонді Східної Європи.
В основному, на розгляд мешканців виносили питання щодо облаштування вулиць, проведення святкування у місті, реконструкції парку, присвоєння назви вулиці. Лідером за кількістю коментарів та жвавістю обговорення стала е–консультація з приводу облаштування відпочинкового комплексу біля Тернопільського ставу – 201 коментар. Більшість громадян виступили проти цього будівництва, мотивуючи це тим, що відбудеться нова забудова парку та є ризик створення нового комерційно–розважального комплексу. Станом на 13 липня 2019 року проведено 3 обговорення, 1 обговорення ще не завершене. Два з них стосувалися обговорення оновленої мережі руху громадського транспорту. Тобто чим гостріша ситуація виноситься на обговорення, тим більшу дискусію вона викликає.
Як це працює в інших містах
Згідно з дослідженням ООН (United Nations Е–government Survey 2018) щодо розвитку електронного урядування (E-Government Development Index), Україна посіла 82 місце, в той час як у 2016 році займала 62 місце, що свідчить про необхідність подальшої роботи у цьому напрямку.
Загалом до сервісу, окрім Тернополя, підключено 13 органів місцевого самоврядування. Перелік можна бачити на за посиланням.
Проблеми та виклики, з якими стикається реформа
Як і у випадку платформи в цілому, скористатися сервісом можна після одноразової реєстрації за допомогою BankID чи електронного цифрового підпису. Після цього вам стануть доступними й інші сервіси: бюджет участі, єдина система місцевих петицій та сервіс «Відкрите місто».
Зі слів Олександри Піденко на сьогодні проблемами*, що виникли при реалізації реформи є:
- малоефективна робота електронних реєстрів;
- неналежна якість електронних послуг;
- уповільнений процес впровадження електронного документообігу;
- низька поінформованість громадян, щодо можливостей е-консультацій, е-документообігу;
- інтеграція можливостей і взаємодія між собою е-ресурсів;
- потреба у кваліфікованих кадрах;
- відсутність політичної волі керівництва;
- слабка нормативно-правова база забезпечення е-демократії.
Новим викликом у сфері є розвиток е-взаємодії – модернізованого напряму комунікації, де влада відходить від «сухого інформування», а вступає в діалог із громадськістю, отримує від неї рекомендації, пропозиції і спільно вирішує існуючі проблеми. Адже рекомендаційний характер результатів е-обговорення часто викликає негативну оцінку його дієвості у суспільстві.
Стрімкий розвиток соціальних мереж створив нову е–площину для спілкування влади з громадянським суспільством, тому перспективним залишається інтегрування е-платформ та соцмереж. Успіх впровадження е-урядування залежить від багатьох факторів, але ключовим залишається реагування місцевої влади на потреби громадян. Якщо е-урядування відповідатиме викликам суспільства та вирішуватиме існуючі проблеми, то є всі підстави стверджувати, що Тернопіль стане цікавішим інвесторам, залучатиметься до міжнародних проектів з розбудови громадянського суспільства.
* Зазначена проблематика грунтується на результатах апробації та впровадження е–демократії в Україні, роботі сайту E-DEM, відгуках громадських активістів, відповідях органів міської влади, оцінці юридичних експертів.
Центр громадського контролю «ДІЙ!» в Тернополі
Довідка: Центр громадського контролю «Дій!» – проект чеської організації People in Need за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки у рамках програми «Transition Promotion Program». Проект полягає у розбудові в Україні мережі моніторингових центрів, які опікуються питаннями громадського контролю за діяльністю органів місцевої влади. До основних компонентів діяльності проекту відносяться: моніторинг та аналітика, адвокація, громадсько–правова просвіта, створення проактивності місцевого громадського сектору та його консолідація. Мережа на цьому етапі охоплює ключові міста в Україні, де на сьогодні цікава і динамічна громадсько–політична активність – Тернопіль, Вінниця, Запоріжжя, Краматорськ та Маріуполь (Донеччина).