Художник з Тернополя передав сільському музею портрет першої жінки-галичанки, яка сіла за кермо автомобіля (фоторепортаж)
Перший місяць осені уже традиційно на Тернопільщині проходить під знаком вшанування всесвітньовідомої співачки, уродженки нашого краю Соломії Крушельницької.
Ось і 23 вересня, у 128-й день народження славетної української оперної співачки у меморіальному музеї Соломії Крушельницької, що у селі Біла під Тернополем, відбулася непересічна подія.
Сюди, із дотриманням усіх протиепідемічних вимог прийшли люди, для яких небайдуже усе дотичне до життя і творчості уславленої землячки.
Справжньою мистецькою окрасою цьогорічного свята стала урочиста передача в музей портрета Соломії Крушельницької, автор якого - художник з Тернополя Олег Кіналь.
- Поштовхом до створення цього портрета стала пісня «Соломія», яку написав тернопільський поет Володимир Карагодін, - розповідає Олег Кіналь. - Бачите, на цьому полотні Соломія Крушельницька усміхнена, як кажуть, з «іскринкою» в очах, красива, ніжна, якою вона і насправді була.
Коли вона гуляла із чоловіком, адвокатом Чезаре Річчоні, мером італійського В’яреджо, то пів міста збігалося подивитися на цю чудову пару. До речі, у цьому місті на березі моря вони мешкали у будинку, який згодом усі знали як віллу «Salome». Там прожили разом майже 30 років, до смерті Чезаре.
- Це був щасливий шлюб… Соломія була самодостатньою жінкою, талановитою, яскравою. Між іншим, вона першою серед українок сіла за кермо, і її сучасників дуже вражало, як добре вона водила автомобіль, - сказав Олег Кіналь.
Приймаючи портрет, цей мистецький дар, директор музею у Білій Надія Зюбровська зазначила, що подружжя Кіналів – Олег та Наталя, одні із перших в області оприлюднили невідомі досі цікаві факти із життя Соломії Крушельницької, створили серію буклетів, листівок, фотоальбомів «Земля любові нашої», де значне місце присвячено славетній землячці.
- На початку 2000-х ми працювали з архівами Італії, Аргентини…Збирали буквально фрагментарно усе, що стосувалося Соломії Крушельницької, - розповідає дизайнер, видавець, культуролог, дослідниця життя і творчості Соломії Крушельницької тернополянка Наталя Кіналь. – То були відгуки світових мистецтвознавців. Усі вони сходилися на тому, що це був неповторний голос, настільки дивовижний, що саме тільки наша землячка зі своїм артистизмом могла передати експресію і Пуччіні, і Вагнера.
Вона була неперевершена у їхніх операх. В одному із тернопільських видань ми написали першу статтю про неї, як про жінку, примадонну, з якою не могли навіть конкурувати інші співачки, настільки вона мала дивовижний талант.
До речі, це була єдина жінка початку 20-го століття, яка підкорила своїм голосом увесь світ. Нам вдалося віднайти деякі записи її творів, створили родовід Соломії, передали у цей музей.
А рід був надзвичайно потужний, кілька священників, письменники-полоністи, непересічні люди, особистості, що, напевно й передалося і Соломії Крушельницькій. А коріння роду Крушельницьких простежується з 1395 року, коли Володимир Ягайло надав шляхетські привілеї. Цікаво, що Соломія сама, без усіляких рекомендацій поїхала до Львова, аби отримати музичну освіту.
Характерно, що згодом у її дипломі було зазначено: «має усі дані, щоб стати окрасою навіть першорядної сцени», - розповіла Наталя Кіналь.
Того дня гості, знавці біографії Соломії Крушельницької наводили цікаві факти з її сценічного життя, яке було дуже насиченим. Адже уже в 23 роки Соломія співала в театрах Італії, згодом об’їздила з гастролями півсвіту – від країн Європи до США та Південної Америки, від Санкт-Петербургу до Буенос-Айресу. У її концертній програмі завжди лунала українська пісня.
Соломію Крушельницьку, громадянку Італії, 1939 року у Львові застала війна. «Визволителі» забрали її львівський будинок, залишивши власниці лише частину помешкання (зараз там музично-меморіальний музей Соломії Крушельницької ). Співачка так і не змогла виїхати за кордон і під пильним оком радянської влади пережила війну, працювала у стінах Львівської консерваторії.
Померла мало не у злиднях у 1952 році у Львові…
А ще у 128-й день народження Соломії Крушельницької у меморіальному музеї у Білій прозвучала прем’єра пісні «Соломія» на слова Володимира Карагодіна у виконанні тернопільської співачки Наталії Солдаєвої.
На тлі портрета Соломії Крушельницької авторства Олега Кіналя звучання цієї пісні викликало у присутніх щирі емоції.
Фото автора