На ремонт доріг до святинь Тернопільщини потрібно 800 млн. гривень

Тepнoпiльcькa oблacть опинилася нa 8 мicцi y peйтингy oблacтeй із нaйгipшими дopoгaми. Такі результати показав cepвic Navizor.com, який пpoклaдaє aльтepнaтивнi aвтoмoбiльнi мapшpyти дopoгaми iз кpaщим пoкpиттям.

Отже, у краї мaйжe 37% дopiг y кpитичнoмy cтaнi, у самому Тернополі - понад 40%. 

Водіям вapтo ретельно обирати дорогу

Ситуація без перебільшення катастрофічна. Але ж чому так сталося? Про це «Терен» запитав у директора департаменту розвитку інфраструктури Тернопільської ОДА Василя Ясіновського.

- На дорогах краю постійно тривають дорожні роботи. Орієнтовно за день майстри «латають» понад 2000 квадратних метрів ямковості, задіяні 17 бригад шляховиків, 43 одиниці техніки, у тому числі шість машин ліквідують ямковість ін’єкційно-струменевим методом. Але ж усі ці зусилля не надто рятують ситуацію…

- На цю тему можна дуже багато говорити. Насамперед, усі знають, що західні області України – патріотичні, тож особливо останній уряд Азарова фінансував їх за залишковим принципом. Так, наші дороги стали проблемою.  Річ у тім, що для експлуатації покриття є певний термін. Для того, щоб вони були у хорошому стані, мають бути якісні матеріали й утримання, що передбачає своєчасні ремонти. А цього надто довго не робили. Результат ми тепер і бачимо. Однак зараз обласна влада робить усе від неї залежне, аби виправити ситуацію. Так, розробили Програму до 2016 року і намагаються її виконувати. Цей рік оголошено Роком розвитку туристичної галузі, і цьому напрямку голова держадміністрації приділяє особливу увагу. Є певні напрацювання на рівні уряду. Йдеться про те, що будуть відкриті джерела фінансування на обласну Програму розвитку автомобільних доріг у напрямку до духовних центрів. Також мають бути додаткові кошти з обласної казни. Думаю, ситуація з ремонтом і експлуатацією доріг на Тернопільщині до 2016 року значно поліпшиться.     

- Виходить, автoмoбiлicтaм і любитeлям мандрівок поки що вapтo дoбpe opiєнтyвaтиcя, щoб нe нaтpaпити нa пoгaнy дopoгy чи бездоріжжя. А ви обстежували шляхи краю?

- Так. Навесні складена карта ремонтів доріг. Аналіз проводили представники усіх причетних служб, в тому числі ДАІ. Насамперед ми ремонтували дороги державного значення. Ви ж знаєте, ці шляхи проходять через усі наші райцентри, міста. Було багато нарікань на транспортний коридор Н-02, що з’єднує Україну із Західною Європою і проходить через наш край у напрямку Львова. Після обстеження усіх цих шляхів, як тільки дозволила погода, Служба автодоріг почала ліквідовувати ямковість. Поточні ремонти також проводили і на дорогах місцевого значення…

Згоден, це – не той омріяний усіма водіями ремонт. Але глибокі вибоїни майстри ліквідували, аби запобігти аварійності. Зроблено багато, і роботи досі не припинено. Нагадаю, у минулі роки на Тернопільщині була критична ситуація з транзитним транспортом – автомобілісти просто об’їжджали нашу область через жахливі дороги. Тепер, завдяки ініціативі керівництва Львівщини і нашого краю, ситуація суттєво виправилася. Отже, розвиватиметься логістика - будемо піднімати економіку краю.

«Ми вже відчуваємо децентралізацію»

- Скільки грошей і з яких джерел є на ремонт доріг цього року? Які саме шляхи відремонтують насамперед?

- При формуванні бюджетів, державного і місцевих, ми вже відчуваємо децентралізацію. Повноваження на місця уже почали передавати. Тобто формування бюджету вже не йде методом розподілу, як колись було, а знизу. Тому ремонти доріг «лягають» на місцеві бюджети. На це передбачені відповідні кошти.

Хотілося б окремо зупинитися на Програмі розвитку автомобільних доріг у напрямку до духовних центрів. У нашій області є чимало духовних святинь і туристичних Збаража, Кременця, Чорткова. На виконання згаданої Програми потрібно 800 млн. грн. Навряд чи держава зможе профінансувати усі необхідні кошти. Однак ми сподіваємося отримати бодай половину.

- Скільки тепер коштує капітальний ремонт одного кілометра дороги?

- За останній час такі роботи подорожчали приблизно на 20%. Тобто якщо раніше треба було 7 млн, то тепер – не менше 10-ти. Йдеться про повну заміну дорожнього одягу: основи, наступних шарів, визначених технологією, і покриття. Фактично, це будівництво нової дороги. Звісно, ті, суми, якими ми зараз оперуємо, - крапля в морі. Але нам вдається забезпечувати людям, які мандрують автотранспортом, безпечний проїзд.

- А що ж буде із легендарною трасою Львів-Тернопіль?

- Найгіршою ділянкою цієї дороги був об’їзд Золочева. Роботи там тривають. Там загалом планували вкласти у ремонт майже 25 млн грн. Наша область уклала договір про міжбюджетний трансферт на 1 млн грн. Але Львів задовольнився лише своїми коштами. Звісно, нову дорогу не збудують, але належний проїзд тієї важкою ділянкою забезпечать.

До слова, мільйон повернувся у наш бюджет, і ми спрямували його на ремонт доріг місцевого значення. Адже вони дійсно у поганому стані, бо їхній ремонт зазвичай фінансувався не в повному обсязі. До того ж, дороги між селами зазвичай будували без дотримання технологій. А прогрес не спинити – вага транспорту і його кількість весь час зростає. Ті дороги просто не розраховані на подібне навантаження, от і «сипляться»… Ремонт таких ділянок ми надалі будемо проводити спільно із органами місцевого самоврядування.

Новітні технології ремонту не застосовують

- Чи бачили ви, як ремонтують дороги за кордоном? Це далеко не те «латання» ям, яке проводять у нас…

- Мені доводилося бувати в Польщі, Німеччині. Там технології інші, прогрес на місці не стоїть. При будівництві доріг вони закладають армовані бетонні основи. Звісно, вони витримують набагато більше  навантаження. У нас ж усе традиційно. Але, думаю, з часом ми також дійдемо до європейського рівня. Потрібно лише, щоб дорогам приділяли належну увагу і виділяли на них реально необхідні кошти. Той час – не за горами…

- Які технології ремонту застосовують на Тернопільщині?

- Служба автомобільних доріг і виконавці робіт застосовують методи, передбачені державними будівельними нормами. Визнаю, це не є новітні технології. Однак ми вже освоюємо інші, сучасніші методи ремонту. Наприклад, рейсайлінг. До слова, на Тернопільщині є достатньо асфальтових заводів. Аби лише були кошти, виробництво запускаємо і працюємо…

- Що є причиною руйнування доріг? Іноді буває: шлях тільки нещодавно «латали», а він знову у ямах?

- Наголошую, якість ремонту напряму залежить від якості матеріалів. Складові асфальту: бітум, відповідна фракція щебеню і мінеральні порошки. Дорога довго витримує експлуатацію там, де є належне водовідведення. Якщо бітум неякісний, у покриття потрапляє волога. Спершу з’являється тріщина, особливо це часто стається при перепаді температур. Згодом утворюється яма.

Окрім того, бітум має властивість вивітрюватися від тривалої експлуатації. Він стає крихким, вкривається тріщинами, туди потрапляє вода… Ще один кричущий фактор - важковаговий транспорт. Через те, що наші дороги для такого не пристосовані, утворюються напливи. Асфальт тріскає, у нього потрапляє волога. І ми знову маємо ями…

Віра ОЛЕКСАНДРОВИЧ.

Фото – з сайтів oda.te.gov.ua і te.ukravtodor.gov.ua

Інфографіка - cepвicу Navizor.com

Вибір читачів за тиждень

Відео