Оксана Бучко

Що потрібно знати в ОТГ на Тернопільщині після розширення повноважень

main_image_90639604185e4ae796d81cffc67a179b

Регуляторну діяльність доведеться здійснювати в ОТГ на Тернопільщині із розширенням повноважень у ході реформи децентралізації. Тож відтепер потрібно чітко знати, які документи є регуляторними актами.

Допомагали налагодити таку роботу спеціалісти Програми DOBRE, які працювали у громадах над покращенням управління майном. З практики роботи з громадами затверджені документи вимагали врахування положень регуляторного законодавства, тобто регулювання земельних відносин, вирішення питань у сфері благоустрою чи управління майном комунальної власності передбачає необхідність здійснення регуляторних процедур. Недотримання вимог законодавства у цій частині може тягти за собою не просто скасування акту одноразової дії – договору оренди комунального майна чи розпорядчого акту ОМС, - а й визнання усієї діяльності ради чи її виконавчого органу у відповідному напрямку протиправною.

Як уникнути такого пояснює адвокат, консультант з управління активами Програми DOBRE пише decentralization.gov.ua.

Спільна робота Програми DOBRE разом з Державною регуляторною службою розпочалася з формування переліку нормативних актів, які ОМС ОТГ найчастіше приймають у сфері управління активами. Статус акту, як такий, що не є регуляторним, може набувати статусу регуляторного акту за наявності хоча б однієї регуляторної норми. Це може статися, наприклад, якщо ви включаєте у цей документ норми, які встановлюють додаткові вимоги до суб'єктів господарювання (строки чи умови надання публічних послуг, права, обов'язки чи умови поведінки суб'єктів господарювання тощо). Це також можливо у випадку, коли ви поєднуєте у одному документі кілька сфер регулювання.

Тому Державна регуляторна служба України звертає увагу , що нормативно-правовий акт або інший письмовий документ, прийнятий уповноваженим регуляторним органом, вважається регуляторним актом, якщо хоча б одне з його положень відповідає ознакам регуляторного акту, визначеним у статті 1 Закону України від 11.09.2003 № 1160-IV «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

Разом з цим, визначення регуляторності того чи іншого документа можливе лише після здійснення його всебічного аналізу на предмет встановлення, змінення чи скасування ним норм права, виявлення сфери застосування; визначення спрямування документа або окремих його положень на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб’єктами господарювання.

Отже, віднесення будь-яких документів, до категорії регуляторних актів можливе лише за умови надання їх повного тексту. Тому у разі виникнення сумнівів щодо статусу вашого акту, не бійтеся надсилати його проект до територіального органу ДРС України.

Так, наприклад, на конкретному прикладі побачили, коли акт, що приймається ОМС, може як містити ознаки регуляторного, так і не мати їх. Йдеться про акти, якими ОМС визначає певний порядок діяльності чи процедуру, що у цілому врегламентована законом та підзаконним актом, обов’язковим для виконання на рівні ОМС. У таких випадках, якщо ОМС ретельно дотримується вимог відповідного законодавства, то таке положення чи порядок не матиме ознак регуляторного акту. При цьому ОМС у відповідності до приписів Європейської хартії місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей своєї організаційної структури та розподілу повноважень між виконавчими органами ради, без шкоди для більш загальних законодавчих положень, має право досить вільно визначати, як йому виконувати відповідну функцію чи завдання. Відповідне роз’яснення ДРС України опубліковане на їхньому офіційному сайті.

Подальшим кроком стала спільна розробка зразка Положення про регуляторну діяльність ОМС. Фахівці ДРС України ретельно проаналізували напрацювання консультантів Програми DOBRE та надали свої рекомендації щодо особливостей врегулювання цієї діяльності.

Наступним кроком стала ініціатива ДРС України спільно опрацювати питання щодо здійснення регуляторної діяльності під час встановлення місцевих податків та зборів. Ці питання виникли у ОМС ОТГ на підставі новел податкового законодавства, які почали уводитись у дію з 23.05.2020 р. 04.06.2020 р. Служба опублікувала на своєму офіційному сайті практичне роз’яснення з цього приводу.

– Оскільки Програма DOBRE у цьому році розпочинає активну роботу у напрямку аналізу державних політик, для нас важливим є налагодження співпраці з ключовими органами влади.  Приємно, що у нас уже є спільні напрацювання з Департаментом державної регуляторної політики ДРС України з управління активами у громадах. Ми не байдужі до тих питань, з якими громади стикаються під час здійснення регуляторної діяльності, тому і надалі будемо комунікувати з ДРС щодо надання роз’яснень ОТГ, –зазначила керівниця компоненту фінансового управління Програми DOBRE Ангела Бочі.

У громадах можуть надсилати свої пропозиції до чинного регуляторного законодавства, а також проблемні питання, з якими стикаються під час роботи з регуляторними актами на електронну адресу Програми DOBRE – dobre@globalcommunities.org. Програма надалі планує комунікувати ці пропозиції з ДРС та іншими органами влади.

Також переглянути список актів, які є регуляторними, можна ТУТ.

Нагадаємо, бюджети ОТГ з 2021 року не будуть залежати від районних бюджетів.

Фото з відкритих джерел

Вибір читачів за тиждень

Відео