Скала. Місто, що сміється та пахне яблуками

Я потрапила в Скалу-Подільську радше випадково та без сформованих очікувань. Проте довгу дорогу (туди – дві з копійками, назад – близько трьох годин) абсолютно компенсувало те, що там побачила.

Між є та нема

Думала, що після Чорткова, Бережан і Бучача вже нічим не здивуєш, але Скала не просто здивувала, вона не відпускає й тепер, коли після подорожі минуло трохи часу. Можливо, вона вплинула не стільки наявними архітектурними пам’ятками, скільки атмосферою.

Вона тут специфічна (принаймні, у старій частині) – такий собі хисткий стан між існуванням і руйнуванням, власне, руйнування вже запущено й пустка оселилась в багатьох точках. Це місто ідеальне, коли вам подобається гуляти серед легкої тривоги недомовленості, майже не зустрічаючи людей, торкатись запилюжених дверей і вікон. Це місто має такий вигляд, наче у ньому є життя, а водночас нема. (Це проте не означає, що тут нема типової забудови, доглянутих будинків, життєрадісних і пасторальних картин, надій на світле майбутнє – але то тема для інших оповідачів, я лишу собі сомбурність і сугестивність з доданком сюрреалістичності).

DSC_2185
DSC_2185

DSC_2207
DSC_2207

DSC_2216
DSC_2216

Середмістя

Щойно вийшла з автобуса, як відчула запах такого, знаєте, сидрового штибу, і потім він переслідував під час ходіння містом то наростаючи, то спадаючи. А ще чи не перше, що впало у вічі – напис «Місто, що сміється» на паркані. Тож від початку Скала стала містом, що сміється й пахне яблуками.

У старому місті є де погуляти. Зануритись у одно-двоповерхову забудову, будинки якої туляться одне до одного раменами. Найцікавіше тут не зі сторони вулиці, а з протилежної, де приватність, теплота життя й різноманітність речей, теплі кольори, осінні квіти, запахи кухні й уривки розмов.

Одноповерхові будинки змінюють сецесійні кам’яниці, де кожні двері як одкровення про красу й гармонію ліній – розглядаєш візерунки декоративних граток, ба навіть одвірки (надибала ось таку табличку, де все, що вдалось розібрати, слово sicurta). Кам’яниці старіють як люди – тріскає шкіра, з’являються зморшки, обриси плавнішають та розмиваються, тьмяніють кольори, метали іржавіють, рідини висихають. Як писав класик «На будинку з'являється знак запустіння. Високосного року гірке насіння».

DSC_2218
DSC_2218

DSC_2239
DSC_2239

DSC_2246
DSC_2246

Кам’яні рекурсії

Із ветхого настрою виводить прогулянка до замку. Дорогою дивлюсь на пізньоготичний костел Внебовзяття Пресвятої Діви Марії, зведений в 1719-1624 роках і церкву Святого Миколая, збудовану 1882 року. Остання прикметна тим, що тут Михайло Грушевський обвінчався з Марією Вояковською. Замковий палац зведений в середині XVIII століття. Від нього залишилось саме стільки, аби натякнути на мегаломанські розміри. Все це кам’яне замовляння дуже величне – розглядаєш гіпнотичну рекурсію вхідних порталів, проходиш тут, виходиш там, слухаєш, як трава треться об камені, розплутуєш візерунки кладок – більші й менші камені, здається левітують.

DSC_2320
DSC_2320

Парк і капличка

Відтак – в інший кінець міста, до резиденції Ґолуховських. Дорогою відкривається таємниця яблучного трунку – не кільканадцять садів відкрились взору, а фури, навантажені яблуками, прозаїчно, все ж колоритно. А от де поетики не бракує, то це біля парку. Перед його брамою хочеться вклякнути й розглядати її дрібниці-дещиці-складові. Напис «Збруч» додає гротеску на тлі всіх цих преціозних графічних па, але нехай. Далі знак від не такого далекого минулого – олень, святий у своїй простоті.Через парк – а він грандіозний – двадцять шість гектарів із різноманітними деревами й чагарниками до залишків резиденції власників.  Від неї залишились офіціна (флігель), стайні та оранжерея. Не так багато, але для того, аби надихнутись місцем, цілком достатньо.

DSC_2251
DSC_2251

DSC_2263
DSC_2263

Останній пункт – руїни каплички-гробівця Ґолуховських. Те, що залишилось від неї, вражає, але, очевидно, вражатиме вже не довго. Весь день мандрівки виявився радше сірим і смутним (що досить таки логічно доповнювало бачене), а коли була біля каплиці, хмари розступились. Драматизм був просто неперевершений, а краса моменту била наповал. Я кільканадцять разів перебирала ракурси, погляди й масштабування. До речі, зверніть увагу на ці металеві двері з оздобою. Вони прочиняються на трохи, але зазирати всередину довго не хочеться – блискуча чорна вода, що породжує макабричні асоціації. Ще раз глянувши на капличку, прощаюсь із містом.

Анна Золотнюк

Вибір читачів за тиждень

Відео