Як не потрапити до переліку порушників, пояснили бізнесменам на Тернопільщині
Під блокування податкових накладних іноді на Тернопільщині потрапляють не лише порушники, а й сумлінні платники податку на додану вартість (ПДВ».
Чому це стається? Чиї податкові накладні потраплять до зони ризику? На ці та інші актуальні питання відповіла начальниця управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків Головного управління ДПС в області Наталія Волошинович. Найцікавіші запитання та відповіді для читачів «Терену» відібрали у Секторі інформаційної взаємодії Головного управління Державної податкової служби (ДПС) у Тернопільській області.
- Чому відбувається зупинка реєстрації податкових накладних за реальними господарськими операціями?
- Дійсно, трапляються такі випадки. Це зумовлене тим, що критерії ризиковості господарської операції визначаються автоматизованою системою, що не завжди може враховувати особливості виробничої діяльності конкретних підприємств.
До прикладу, дуже часто призупиняється реєстрація податкових накладним підприємствам, що надають послуги. Оскільки в них в структурі придбання – товари, а в структурі постачання – послуги, тобто спрацьовує так званий ризик «пересорту» або підміна товарних позицій.
- Що слід робити, щоб запобігти блокуванню податкових накладних? Адже наслідком є проблеми у розрахунках з контрагентами...
- Для уникнення призупинення реєстрації податкових накладних передбачений такий механізм, як подання платником ПДВ Таблиці даних платника податку, в якому зазначають: коди УКТЗЕД товарів або ДКПП послуг, які підприємством на постійній основі придбаваються/постачаються, з обов’язковим долученням відповідного пояснення з посиланням на податкову та іншу звітність щодо реальності здійснення своєї господарської діяльності, забезпеченості необхідними обсягами майнових, трудових ресурсів, технологічним обладнанням і т. ін.
Після розгляду такої Таблиці даних платника і відсутності податкових ризиків Комісія податкового органу приймає рішення про її врахування і надалі реєстрація податкових накладних щодо реалізації товарів/послуг за зазначеними у Таблиці даними кодами УКТЗЕД товарів або ДКПП послуг не призупиняється.
- А якщо Таблиця даних - не врахована? Що робити суб’єкту господарювання?
- Таблицю даних платника податку можна подавати кілька разів, обмежень немає. При цьому для її врахування Комісією податкового органу необхідно усунути причини відмови, зазначені в попередньому рішенні.
- Чому в Таблиці даних платника здебільшого не враховуються через «виявлення невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам»?
- Так, на практиці дійсно при неврахуванні Таблиці даних часто зазначають таку причину. Річ у тому, що при розгляді Комісією ГУ ДПС, крім пояснення і копій документів, які долучає платник, аналізують наявну інформацію в аналітичних базах ДПС на предмет забезпеченості платника основними фондами, засобами виробництва та трудовими ресурсами необхідних для здійснення виду діяльності, зазначеного суб’єктом господарювання в Таблиці даних платника, та реалізації товарів за зазначеними кодами УК ТЗЕД/ДКПП (робіт, послуг) в обсягах, зазначених в податкових накладних, що зареєстровані в ЄРПН.
Наразі дуже часто суб’єкти господарювання використовують значну кількість офісних, торговельних, складських приміщень, обладнання, транспортних засобів і т. ін. на правах оренди, суборенди чи позички. Також має місце придбання основних засобів або оренда від неплатників ПДВ, відповідно в ЄРПН цих операцій немає. Якщо платником ПДВ за вищевказаними основними засобами не подано до податкових органів повідомлення за формою №20-ОПП про наявність у нього таких об’єктів оподаткування, то, відповідно, за даними ДПС у нього недостатньо основних засобів для здійснення господарської діяльності.
Зазначу, згідно з Порядком обліку платників податків і зборів, затвердженим наказом Мінфіну №1588, суб’єкт господарювання зобов'язаний повідомляти про всі об'єкти оподаткування і об'єкти, пов'язані з оподаткуванням, контролюючий орган за основним місцем обліку. Повідомлення про об'єкти оподаткування або об'єкти, пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою №20-ОПП подається протягом 10 робочих днів після їх реєстрації, створення чи відкриття до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків. Тому на практиці платники податків дуже часто не дотримуються вимог Порядку №1588, тож, відповідно, їм не враховують Таблиці даних платника.
- Який механізм повідомлення платника податків про занесення його до переліку ризикових?
- Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через Електронний кабінет у день прийняття такого рішення. У рішенні зазначають підставу, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
- Як впливає на діяльність підприємства рішення про включення його до переліку ризикових? Чи не створює це якісь перешкоди чи обмеження?
- Ні. Включення підприємства до переліку ризикових означає для нього лише посилений моніторинг його фінансово-господарської діяльності з боку податкового органу. Адже підставою для винесення рішення про відповідність критеріям ризиковості були встановлені певні ризики у його податковій поведінці, спрямовані на мінімізацію податкових зобов’язань або його, або інших суб’єктів, участь в ланцюгах постачання схемного ПДВ.
Тому після включення його до переліку ризикових основна маса господарських операцій з продажу товарів (робіт, послуг) проходить перевірку на їхню реальність через механізм призупинення реєстрації податкових накладних із подальшим розблокуванням Комісією податкового органу. Адже встановлені ризики в діяльності платника можуть стосуватися якогось певного сегменту його господарської діяльності, за іншими у нього може бути все гаразд. Якщо платник надав відповідні пояснення і всі копії документів, що підтверджують реальність конкретної поставки, Комісія приймає рішення про реєстрацію податкових накладних.
Фото надане Сектором інформаційної взаємодії Головного управління ДПС в області