Який прибуток приносять комунальні підприємства Тернополю?
Певний відсоток прибутків від роботи більшості комунальних підприємств надходить до міського бюджету. Для порівняння в рамках проекту IWPR за підтримки МЗС Норвегії та проекту Центру громадського контролю «ДІЙ!» взяли різні за регіонами, чисельністю населення та кількістю комунальних підприємств міста і перевірили, скільки прибутку надходить у місцевий бюджет.
Органи місцевого самоврядування в Україні по-різному використовують дану норму, встановлюючи різні відсотки до зарахування. Наприклад, маленьке місто Богуслав встановило 5 %, Чернівці – 15% а Тернопіль – 30%. Проте на противагу їм, міста Кропивницький та Рівне не встановлювали цього стягнення і отримують кошти від власних комунальних підприємств у вигляді податків на рівні з іншими підприємствами.
Тернопіль
У Тернополі комунальні підприємства, сплачують до бюджету 30% від чистого прибутку. У 2019 році це становило 583, 7 тис. грн. Проте, для певного переліку комунальних підприємств зробили виключення та встановили нульовий відсоток до зарахування в бюджет. Рішення про 30% оплату до бюджету не поширюється на комунальні підприємства, які надають послуги з централізованого водопостачання холодної води, водовідведення, постачання теплової енергії, послуги з централізованого опалення та постачання гарячої води. Комунальні підприємства в Україні є окремими юридичними особами, засновниками і кінцевими бенефіціарами яких є орган місцевого самоврядування. І як засновники, вони затверджують статут підприємства, визначають цілі їх діяльності, розглядають плани та звіти.
Чернівці
У місті комунальні підприємства сплачують фіксовані 15% від чистого прибутку. Минулого року це становило 2 233,7 тис. грн, що майже на 2 млн менше ніж у 2018 році. Збитковими є «Чернівціводоканал», «Спецкомунтранс», «Чернівцітеплокомуненерго», «Міжнародний аеропорт Чернівці», «Чернівецьке тролейбусне управління».
Як пояснив заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів Середюк Володимир, фактично, якщо ми говоримо про господарську діяльність Чернівецького тролейбусного управління, то вони не є збитковими. Але підприємство здійснювало закупівлю тролейбусів, кошти давалися з бюджету. І якщо додати ці кошти для виконання зобов’язань за кредитно-лізинговими угодами, то підприємство є збитковим.
Основною причиною збитковості «Чернівціводоканалу» є понаднормові втрати. У економічно обгрунтованому тарифі закладено 40 % норму втрат, реальні втрати - 67 %. Причина - зношеність мережі та технологічне обладнання на водозаборах, яке розраховане на більшу подачу води, ніж потребує місто.
Проблема «Чернівцітеплокомуненерго» – ціна на газ та відсутність автоматики при подачі тепла. Зі слів заступника міського голови, внаслідок постанови уряду лише 7 % прибутку від платежу йдуть на витрати підприємства, решта 93% – сплачують «Нафтогазу». За таких обставин підприємство могло б покривати свої потреби, якби не велика заборгованість населення – близько 80 млн грн.
Прибутковість підприємства «Міжнародний аеропорт Чернівці» залежить від кількості та статусу (внутрішні та міжнародні) перельотів. У весняно-літній період аеропорт дохідний, якби були постійні, хоча б 2 рази у тиждень, міжнародні рейси, підприємство працювало б без збитків. Основні витрати аеропорту – виплата зарплати та підтримка його діяльності, зокрема техніки безпеки.
Комунальне підприємство «Спецкомунтранс» тарифозалежне, тобто тариф формується відповідно нормативних актів і не може бути вищим. А діючі тарифи нижчі від економічно обґрунтованих. У підприємстві немає власних сміттєвозів, для вивезенння побутових відходів змушені залучати приватних підприємців, а це додаткові витрати.
Кропивницький
У Кропивницькому комунальні підприємства теж не сплачують окремо відсотків від чистого прибутку. Відповідного положення міська рада не приймала. У бюджет надходять податки від прибутків підприємств. Це в середньому 1,5-1,8 млн грн. Видатки міста на поповнення статутних капіталів підприємств більші. Так, КП «Універсал 2005» лише минулого року отримало 787 тисяч до статутного капіталу з міського бюджету, у 2018 році 4 885, 6 тис. грн. Підприємство займається благоустроєм міста та щороку отримує кошти з бюджету для поповнення статутного капіталу за показниками фінансово-господарської діяльності, тому залишається збитковим.
Богуслав
Невелике місто у Київській області має три комунальні підприємства. Згідно з відповідями на інформаційні запити, ці підприємства не є збитковими. Минулого 2019 року міська рада вирішила встановити фіксовані 5% від чистого прибутку, які підприємство сплачує до міського бюджету. За даними міської ради, прибуток від підприємств у минулі роки становив: 1 778 грн у 2017 році, 85 434 грн у 2018 та 378 грн у 2019 році.
Чому такі різні цифри? На момент написання публікації міська рада Богуслава роз'яснень не надала.
Рівне
У Рівному комунальні підприємства не сплачують частини від чистого прибутку, оскільки такого рішення міська рада не приймала. Ситуація щодо прибутків від роботи комунальних підприємств у місті відрізняється, залежно від спрямування та сфери діяльності. Є підприємства прибуткові, а є і збиткові.
Як повідомило Управління бюджету та фінансів Рівненської міської ради, надходження до бюджету міста за класифікацією «податок на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності” у 2017 році – 1 644, 8 тис. грн, у 2018 році – 811 тис. грн, у 2019 році -609, 4 тис. грн.”
Щодо збитковості роботи комунальних некомерційних підприємств, то у відповіді на інформаційний запит Управління охорони здоров’я міської ради зазначило, що фінансовий результат господарської діяльності комунальних некомерційних підприємств-закладів охорони здоров’я може бути визначений як збитковий.
Загалом, комунальні підприємства можуть бути одним з джерел наповнення міського бюджету. Але для цього підприємство повинно відповідати декільком критеріям: бути прибутковим, прозорим та підзвітним, мати ефективне управління.
Довідка: Центр громадського контролю «Дій!» – проект чеської організації People in Need за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки у рамках програми «Transition Promotion Program». Проект полягає у розбудові в Україні мережі моніторингових центрів, які опікуються питаннями громадського контролю за діяльністю органів місцевої влади. До основних компонентів діяльності проекту відносяться: моніторинг та аналітика, адвокація, громадсько-правова просвіта, створення проактивності місцевого громадського сектору та його консолідація. Мережа на цьому етапі охоплює ключові міста в Україні, де на сьогодні цікава і динамічна громадсько-політична активність – Тернопіль, Вінниця, Запоріжжя, Краматорськ та Маріуполь (Донеччина).
Фото ЦГК «Дій!»