Свічки цієї майстрині з Тернопільщини заворожують
«Ідеальна свічка відгукується теплом у душі та серці», — вважає Катерина Крупніцька. Вісім років тому ця народна майстриня України зі Ступок Тернопільського району спробувала виготовляти свічки і їй це сподобалось. Художня освіта допомагає підібрати гармонійні кольори й створити оригінальні композиції.
Про особливості теплої казки я розпитала пані Катерину.
— Що найбільше приваблює у виготовленні свічок?
— Створюючи їх, використовую творчий потенціал художниці, адже застосовую знання та вміння з живопису, скульптури, композиції, кольорознавства.
Мені подобається працювати для людей, бачити їх реакцію на мої роботи. Отримую задоволення від співпраці з клієнтами, від зустрічей та розмов. Часто люди знають, що вони хочуть бачити на свічці, в яких кольорах вона має бути, якої форми. Буває, клієнти підказують, в якому напрямку розвиватися.
За вісім років роботи зі свічками опанувала різні техніки та методи. Починала з різьблених свічок (або так званих венеціанських). Закохалася в них із першого погляду, пройнялася їх історією, їхнім виглядом. Створення різьблених свічок тривале, проте надзвичайно цікаве — парафінову заготовку почергово занурюю у гарячий парафін потрібного кольору та холодну воду. Таку операцію проробляю тридцять-сорок разів. Відтак — вирізаю візерунок, і тут не можна гаяти часу, бо через приблизно п’ятнадцять хвилин парафін твердне й кришиться. Запаливши свої перші свічки, була зачарована мерехтінням вогню, який відбивається в прорізах. Полум‘я набуває різного кольору, має оригінальний орнамент. Такі свічки горять всередині, не спотворюючи зовнішнього вигляду.
Згодом захотілось чогось нового. Почала прикрашати класичні різьблені свічки написами, декоративними елементами — ангеликами, квітами, а також складними композиціями власного дизайну.
Оскільки я дуже люблю живопис, задумала виготовити сюжетні свічки. У мене є роботи на релігійні теми, із зображеннями міських пейзажів, квіткових мотивів, а також свічки, присвячені новорічним і великоднім святам. Вирізьблюю об'ємний малюнок на свічці, відтак працюю спеціальними фарбами та пензликами, готовий виріб покриваю свічковим лаком. У цьому напрямку в мене є дуже багато планів і задумів.
— Розкажіть, скільки у цій роботі імпровізації, а скільки передбачуваного результату
— Працюючи над різьбленими венеціанськими свічками, не завжди вдається передбачити, якими вони вийдуть, тому кожна неповторна у кольорі та різьбі. Завжди цікаво, яким буде результат.
Ідею художньої живописної свічки я виношую в голові та серці, тож, знаю, чого я хочу, заздалегідь. Тому й результат завжди очікуваний, за винятком деяких нюансів.
Імпровізація завжди супроводжує мою працю. Завдяки ній створюю нові серії свічок, відкриваю нові методи їх виготовлення.
— Що найскладніше у створенні свічки?
— Чогось складного тут для мене нема, кожний етап виконую із задоволенням. Час, проведений за роботою, — це час роботи і час відпочинку водночас.
— Який, на вашу думку, має вигляд ідеальна свічка?
— Ідеальна свічка — та, котра відгукується теплом у душі та серці замовника. Для кожного вона різна. Для одного — строга, одно- чи двоколірна, для іншого — барвиста, з багатьма деталями та багатим оздобленням, вишуканим квітковим чи фруктовим ароматом. Для мене ідеалу не існує, якби він був — я його досягла би й зупинилася. А мені хочеться розвиватися та розвиватися.
Інна Віконська
Фото надані Катериною Крупніцькою