Чортків матиме свій бренд: що це таке і кому це потрібно

chertkiv_5

У наш час брендинг стає дедалі популярнішим. Ним займаються всі: від людей-професіоналів, які пропонують свої послуги, до нових кав’ярень, що створюють собі профілі в соціальних мережах. Робота над своїм брендом – це формування впізнаваного образу. А як щодо міст? Чи потрібно їм працювати над власним брендингом? Як місто формує свій образ? Що спонукало місто Чортків, яке відзначатиме 500-ліття у 2022 році, розпочати пошуки власного бренду? Відповіді на ці та інші запитання шукайте нижче. 

Навіщо містам брендинг?

Потреба в появі брендингу для міст була спричинена глобалізацією, у якому кожна країна, місто, регіон мають вирізнятися, маючи свою унікальну ідентичність. Міста почали конкурувати між собою за частку споживачів, туристів, інвесторів, студентів, підприємців, міжнародні спортивні та культурні заходи, а також за увагу й повагу журналістів, інших урядів, та людей.

Глобалізація допомогла новим містам, що розвиваються, конкурувати зі старими, – сьогодні люди можуть жити та працювати майже скрізь. Міста змагаються за спосіб життя людей, і, для того щоб зробити це успішно, їм потрібно підтримувати добрий бренд. Якщо місто має поганий імідж, можуть виникнути складнощі в тому, щоб змінити громадську думку про місто на краще.

Бренд міста не стільки потрібний місцевій владі, скільки підприємцям та пересічним людям. Адже, коли місто постійно на слуху в медіа, коли місто має чим зацікавити туриста і знає, як це зробити, коли місто яскраво виділяється чимось серед сотень інших – тоді від цього виграють абсолютно усі – і влада, і бізнес, і люди.

 Задача логотипу і айдентики саме створення емоційного посилання, котре закарбується в пам’яті глядача. Як ви думаєте, чому сучасні лого настільки відрізняються від гербів і від логотипів, наприклад, радянських часів? Вони легші, приємніші для споглядання, можуть бути стильними, і навіть подекуди комічними, наче малювала дитина. Так, бо логотип і бренд формують емоційний ряд, аби максимально запам’ятатись.

Такі стратегічні процеси, як брендинг міст, потребують налагодженого діалогу влади та громади. Успішний бренд згодом вирощується там, де є спільне бачення, а отже встановлені партнерства й колективна праця на благо міста. Починаючи з перших кроків розробки бренду, варто цілісно оцінювати ситуацію в місті та враховувати позиції різних зацікавлених сторін.

Як бренд допоміг іншим містам?

Вдалим брендом міста вважається той, який активно і з задоволенням використовується різними категоріями жителів міста, і як наслідок — стає пізнаваним за межами міста і країни.

В Україні не багато міст можуть похвалитися вдалими брендами. Такі можна перерахувати по пальцях. Володарями вдалих брендів є Одеса, Чернігів, Львів, Івано-Франківськ та ще ряд брендів міст претендують на те, щоб стати успішними. Не так давно до них приєдналося місто Славутич.

Можна навести банальний та класичний приклад – Львів. Хто не бачив різнокольорові вежі логотипу Львова? Дуже просто і дуже зрозуміло: логотип створений для приваблення туристів, яскравий і веселий, він нагадує про історію і культуру міста, не робить на цьому основного акценту. Головне – емоція радості та гостинності. З часом через брендинг і системну працю по розкрутці міста керівництво досягло такої кількості гостей міста, що сьогодні вони вже змінюють концепцію від залучення до підвищення рівня сервісу і величини «середнього чеку» туриста.

Чортків – хто ми є?

Як же нам визначитися із власним позиціонуванням? Хто ми є, місто Чортків? Найцікавіше в брендингу це чіткість комунікації: ми є туристичне місто або індустріальне, чи є ми екологічно-чистою територією або готові до будівництва великих підприємств, чи ми бажаємо бути містом-новатором і впорядковувати новітні технології, або краще робити ставку на «комфортність» життя? Відчуваєте наскільки це різні шляхи розвитку міста? Так і у брендингу, бо він створюється мінімум на десятиліття.

Найближчим часом у Чорткові працюватимуть над концепцією створення бренду міста. У неї є три складові. Ми можемо об’єднуватися і говорити про цінне минуле, можемо говорити про сьогодення, і про майбутнє. Найперспективніший напрямок — це обговорення майбутнього. Чому? Тому що незалежно від свого бачення, усі люблять своє місто, хочуть бачити його процвітаючим, хочуть пишатися ним. Для кожної людини місто має свою унікальну складову. Для когось це міст, для когось пам’ятник, для когось — церква або парк відпочинку. Але коли ми говоримо про те, яким ми хочемо бачити місто через 10 років, навколо цього найпростіше об’єднувати людей.

Тривалий процес досліджень і погоджень важливий, тому що бренд живе тільки тоді, коли він прийнятий мешканцями міста.  Єдиний критерій оцінити успішний проект чи ні - подивитися, чи використовують його городяни.  Чи є в сувенірних лавках вироби з логотипом чи ні.  Магазини та ресторанчики, які хочуть щось забрендувати: використовують вони логотип чи ні. Тож – робота тільки починається…

Фото з відкритих джерел

Вибір читачів за тиждень

Відео