На Тернопільщині освітніх експертів отримали не усі ОТГ
У новостворених територіальних громадах відкривають управління освітою або ж методичні кабінети. Туди на конкурсних умовах набирають експертів, які контролюватимуть процесами. Як функціонують такі структури на Тернопільщині, розповіли представники ОТГ під час семінару з комунікації реформ – «Освітня реформа - просто про складне», який відбувся у Тернополі 17 листопада.
Повноваження управлінь освітою в ОТГ – це розвиток мережі, планування потреби у кадрах, призначення/звільнення керівника, забезпечення соціального захисту, формування класів, структури навчального року, прийняття рішення про створення поглиблених класів, комунікування результатів атестації.
Як зазначали представники ОТГ, проблема полягає в тому, що є громади, де працюють і управління освітою, і методичні кабінети; а є такі, де немає жодної структури. В останньому випадку доводиться укладати договори із сусідніми ОТГ. Ще гірша ситуація із населеними пунктами, які не ввійшли в жодну з ОТГ, як, до прикладу, село Токи Підволочиського району.
Інша ситуація у ОТГ, які отримують фінансування, як і планувалось згідно проведення децентралізації. До прикладу, представники Новосільської ОТГ розповіли, що від 2015 року впроваджують такі важливі для шкіл проекти, як заміна вікон, встановлення тепло-паливного котла, облаштування нових кабінетів.
- Раніше кошти не доходили до школи, то тепер усе по-іншому, - розповіла жителька ОТГ. – Тож органи місцевого самоврядування дійсно взяли на себе функцію матеріально-технічного забезпечення. Ми маємо в школах нове обладнання та ресурси, що вимагає нових знань від вчителів. Тож вони проходять навчання, що дозволяє їм змінювати підходи до викладання.
Як зазначили керівниця громадської організації Центр Інноваційної Освіти «Про.Світ» Лілія Боровець, в Україні процес освіти в структурах повинні контролювати понад 600 експертів. Конкурси і надалі проводитимуть в обласних управліннях.
А загальну перевірку роботи здійснює створена наприкінці 2017 року Державна служба якості освіти, що відрізняється від попередньої структури відмовою від контролю і акцентом на створення системи якості освіти. Служба дає рекомендації школам і тоді проводить аудит. Надалі на місцях відкриватимуть територіальні підрозділи цієї структури.
До слова, семінар, який могли відвідати усі педагоги області та зацікавлені в освіті жителі, провели в рамках проекту «РПР та місцеві коаліції: синергія співпраці», що виконується Інститутом громадянського суспільства спільно з коаліцією Реанімаційний Пакет Реформ – РПР в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні.
Фото автора