Швидкісні рейкові автобуси на Тернопільщині (фото)
Експрес «Люкс-торпеда», який ходив на Галичині у 1930-их. Скажімо, відстань від Тернополя до Заліщиків він долав за 2,5 годин. Зараз поїзд «Київ-Чернівці» долає її за 4,5 годин...
Про це нагадав користувач Фейсбуку Тарас Хлібович. «Історична Правда» зібрала детальнішу інформацію про швидкісний рух на Львівській залізниці у міжвоєнні часи.
Lux-torpeda була так званою «автомотрисою» - вагоном із вбудованим двигуном внутрішнього згорання. На нинішній «Укрзалізниці» такий транспорт називається рейковим автобусом. Сама «торпеда» теж виглядала як гібрид автобуса й лімузину.
«Ракетний» дизайн вагону був ультрасучасним як на 1930-ті роки і коли потяг проходив повз станцію, він привертав загальну увагу. Аеродинамічна форма і відсутність паротяга і відповідного стовпа диму радикально відрізняли «торпеду» від тодішніх поїздів.
Перша «Люкс-торпеда» була збудована у 1933 році в Австрії фірмою Аustro-Daimler-Puch. Польський уряд, бажаючи розвинути залізничні перевезення і підняти занепадаючу промисловість, купив одну мотрису, а потім і ліцензію на неї.
На Галичині станом на літо 1939 року «торпеди» обслуговували маршрути «Львів-Стрий-Дрогобич-Борислав», "Львів-Галич-Станіславів [Івано-Франківськ]-Коломия«, »Львів-Красне-Золочів-Тернопіль« і згаданий на початку тексту »Тернопіль-Чортків-Заліщики".
Середня маршрутна швидкість на рейсі до Заліщиків складала 58 км/год. Не так уже й багато, якщо врахувати, що на маршруті «Львів-Тернопіль» цей показник сягав 75 км/год, а на маршруті «Львів-Коломия» - 93 км/год.
Для порівняння: прийнята недавно класифікація пасажирських поїздів «Укрзалізниці» передбачає, що найшвидші експреси рухатимуться з маршрутною швидкістю 70-90 км/год, а звичайні пасажирські і приміські - 50-70 км/год.
Фото Бучацькі новини