Олег Снітовський

Рідне село Дмитра Фірташа на Тернопільщині «гуділо» до опівночі (фоторепортаж)

Цієї ночі у селі Синьків Заліщицького району, де свого часу народився Дмитро Фірташ, завершилося театралізоване дійство – свято зимового фольклору «На гостини до Маланки».

01 (Copy)
01 (Copy)

02 (Copy)
02 (Copy)

03 (Copy)
03 (Copy)

– Свято Маланки у нас проводилося здавна. Воно увібрало в себе відгомін різних міфологічних уявлень, вірувань предків. Різні персонажі завжди мали певні костюми, часто одяг вбирали навиворіт, а обличчя розмальовували сажею, фарбами, хлопці переодягалися у дівчат і навпаки, – розповідає місцевий мешканець, директор Синьківського будинку культури Василь Оробко.

За його словами, у Синькові саме свято Маланки не має строго визначеного тексту, а ґрунтується переважно на імпровізованих сценках.

04 (Copy)
04 (Copy)

05 (Copy)
05 (Copy)

06 (Copy)
06 (Copy)

07 (Copy)
07 (Copy)

– Переважно парубочі ватаги хлопців, переодягнутих у Маланку, інших персонажів, йдуть від хати до хати робити різні капості,  торгуються за глечики, миски чи щось інше. Все це супроводжується різними жартами та піснями. Усе завершується танцями, коли музиканти грають, а маланкарі танцюють. То ми у нашому народному фольклорно-етнографічному ансамблі «Синьківчани» намагалися через окремі номери все оте колишнє відобразити, разом із співами, жартами, танцями, – каже пан Василь.

08 (Copy)
08 (Copy)

09 (Copy)
09 (Copy)

11 (Copy)
11 (Copy)

10 (Copy)
10 (Copy)

12 (Copy)
12 (Copy)

13 (Copy)
13 (Copy)

14 (Copy)
14 (Copy)

Цього року до Синькова приїхало майже два десятки самодіяльних колективів, аби кожен по-своєму відтворив давні обряди, що стосуються свята Маланки. Але, попри переважно розважально-комічний характер такого дійства, гострих діалогів та реплік, на святі знайшовся час і для розмірковуванням над багатющою народною спадщиною. То тут, то там збиралися майстрині, демонструючи різноманітні кожушки, зимові барвисті хустини, вишиванки. Прийшла на празник Маланки і тутешня мешканка Галина Оробко.

15 (Copy)
15 (Copy)

16 (Copy)
16 (Copy)

17 (Copy)
17 (Copy)

– Я тут у селі живу майже 50 років, хоча родом із сусіднього села, з Печорни. Нині витягнула зі скрині і одягнула оцю вишивану сорочку. Вона дуже стара, 150 років має. Це моя пра-прабабуся ще мала. Переказували, що її вишили у 1869 році, понад двадцять років після того, як на Галичині скасували селянську повинність, або, як у нас казали, панщину. У той час в селах на згадку про таку подію хрести ставили, а жінки спеціально вишивали сорочки, як ця, з борщівською, чорною вишивкою, із домотканого конопляного полотна. Тут – густий візерунок, вишиття таке одне до одного тісно притулене, як малюнок. То є чорна бавна, така груба вовняна нитка, дуже міцна і довго зберігається. Орнаменти дуже гарні, й колір не вилиняв. Зберігся. Приїжджали із Борщівського району, просили до музею, щоб я передала, та я не можу із цим спадком розлучитися. А вже які великі гроші мені давали, то навіть про це не кажу. То – пам’ятка про нашу давню родину, нехай буде у нас і надалі. А отак, на свято одягнула, то всі фотографують, нехай, може хтось собі і відшиє, мені не шкода, – каже пані Галина, учасниця народного фольклорно-етнографічного ансамблю «Синьківчани».  

19 (Copy)
19 (Copy)

20 (Copy)
20 (Copy)

DSC_2026 (Copy)
DSC_2026 (Copy)

А тим часом, на сільському майдані вирує, шумить барвисте дійство. Свято набирає обертів, маланкарі веселяться, музиканти їм підігрують і лунають над Дністровським каньйоном звичні тут  щедрівки та колядки – «Господару, господарочку, пусти до хати Маланочку», «Ой учора із вечора пасла Маланка два качора», «Наша Маланка не роботяща», «Наша Маланка у Дністру плила».

Синьків празникує Маланку…

23 (Copy)
23 (Copy)

22 (Copy)
22 (Copy)

21 (Copy)
21 (Copy)

Фото автора

Вибір читачів за тиждень

Відео