Що потрібно тернопільським вчителям, аби врятувати свій професіоналізм
Іноземна мова веде за собою на уроки страх в учнів, а саме страх розмовляти. Тому тернопільські вчителі повинні пам’ятати, що для такого предмету потрібно вміти вибудувати rapport – так званий взаємозв’язок. Бо будь-який чудово підготовлений урок може зіткнутись із тишею у класі та порожніми поглядами.
Успішний вчитель – суворий, але справедливий. Він завжди влучно жартує і шукає дивний спосіб порозумітися з кожним. Іншими словами, він вибудовує GOOD RAPPORT, пише grade.ua.
За визначенням Британської Ради те, що ми називаємо взаєморозумінням (rapport) є relationship built on trust and respect between teachers and students. It is one of the fundamental factors leading to students’ feeling capable, competent, and creative so that they can reach their potential in studying English.
Отже, rapport описує позитивні стосунки, що розвиваються між вчителями та їх студентами. Ми можемо говорити про те, що вчитель має good rapport зі своїми учнями, якщо бачимо докази того, що учням подобається педагог, і вони поважають його професіоналізм. Автори різноманітних матеріалів для викладачів англійської визначають декілька факторів, які на їх думку, допомагають побудувати взаєморозуміння між вчителями та учнями. Так, наприклад, Скотт Торнбері, у своїй книзі The New A—Z of ELT говорить, що слід:
-впізнавати учнів – включаючи їхні імена;
-проявляти повагу;
-бути справедливими і неупередженими;
-уміти слухати;
-давати зрозумілий та позитивний фідбек;
-бути самим собою.
Але слід пам’ятати, що передує побудову зв’язку професійна підготовка до уроку. Rapport – це лише умова хорошого навчання, але не його заміна.
СТРАТЕГІЇ
1. Запам’ятайте імена
Це може бути дуже легко або зовсім непросто, залежно від вашої навчальної ситуації. Якщо це іноземні студенти або їх у групі багато, то треба придумувати активності під запам’ятовування імен.
Можна спершу з учнями навчитися писати їхні імена. Так будуть використовувати картки.
Запам’ятовування імен вимагає трохи додаткових зусиль з вашого боку, але це можна зробити. І це показує учням, що вам дійсно не все одно.
Важливо не просто називати дітей по іменах, а й познайомити їх між собою. Це можна зробити за допомогою ігор. Якщо це молодші школярі, ми сідали в коло і називали своє ім’я та того, хто сидить ліворуч і так далі за годинниковою стрілкою, плескаючи в долоні та по ногах.
2. Структуруйте навчання
Учням приємно розуміти, що вчитель присвятив час роздумам про них. А про це свідчитиме план уроку, який зробить його структурованим. Вчителі, які не мають чіткого плану, ризикують стати крадіями дорогоцінного часу і втратити повагу учнів.
Важливо задати тон від самого початку, повідомити учням про ваші очікування та подальші кроки. Встановіть правила та показуйте учням, що ви їх виконуєте, якщо хтось переступає межу. Нарешті, структурована аудиторія – це мінімум простоїв. Кожен день повинен бути наповнений захопливий навчальними активностями, а час простоювання зведено до мінімуму.
3. Додайте трохи своєї особистості
Не обов’язково бути найкращими друзями зі своїми учнями, все ж неодмінно потрібно підтримувати атмосферу професіоналізму. Розповісти трохи більше про себе – прекрасний спосіб заохотити налагодження стосунків зі своїми учнями, а також дати їм подальше розуміння культури та мови, яку вони вивчають.
Ви можете створити слайд-шоу фотографій зі своїх подорожей і поговорити про деякі з ваших улюблених напрямків, або, можливо, поділитися якоюсь улюбленою музикою зі своїми учнями (трохи танців на уроці ще ніколи нікому не шкодили). Дозвольте своїм учням ставити вам запитання – звичайно, англійською мовою.
Поділіть учнів на пари або малі групи, запропонуйте написати три запитання, які вони хотіли б задати вам. Після цього кожна пара / група ставить вам питання, а ви відповідаєте лише в тому випадку, якщо питання є граматично правильним. Учні повинні уважно слухати, оскільки не можна повторювати запитання.
Ви також можете показати фотографії, які розповідають про ваше життя. Наприклад:
фото країн, в яких працювали / жили / подорожували,
фотографії вашої улюбленої їжі або їжі, яку ви вмієте приготувати,
числа, які відповідають кількості відвідуваних країн, братів і сестер або кількості пар взуття, які у вас є.
Потім учні працюють у групах, та відгадують, як ці зображення пов’язані з вами. Вони можуть ставити вам питання, щоб з’ясувати, чи правильні їх здогадки. Що б це не було, якщо ви розповідатиме про те, що для вас важливо, це спонукатиме ваших учнів почуватися комфортно і робити те ж саме, а також це шлях до побудови двосторонньої взаємодії.
Один вчитель, наприклад, зняв відео для своїх учнів, коли вони вивчали тему My daily routines у жартівливому стані.
4. Вивчайте ваших учнів та навчайтеся у них
У кожного учня є пристрасть до чогось. Чому б не використовувати ці інтереси та пристрасті на свою користь, включивши їх у свої уроки? Чудовий спосіб дізнатися про ці інтереси — це спитати. Коли ви дізнаєтесь, що цікавить ваш клас, ви повинні знайти творчі способи інтегрувати його у свої уроки. Вчителі, які витрачають час на це, спостерігають посилення участі, більшу зацікавленість та загальне покращення у навчанні. Студенти оцінять додаткові зусилля, які ви доклали, щоб включити їх інтереси до процесу навчання.
Зверніть увагу на те, які активності / тексти / вправи/ теми захоплюють їх, а які змушують опускати голову на парту. Візьміть на замітку те, чим вони займаються після школи, або яких співаків вони слухають.
Задавайте учням питання, які стосуються їхнього життя:
How was your day today?
What did you do at the weekend?
Ці запитання допомагають мені підвести їх до певних тем. Наприклад:
Have you seen the latest Marvel film?
What did you think of it?
Заплануйте п’ять хвилин на початку кожного уроку для проведення бесіди за допомогою таких питань. Це допоможе учням почувати себе комфортно та надасть їм можливість дізнатися більше один про одного і про вас.
5. Смійтеся (і над собою також)!
Ми звикли до досить строгої та традиційної системи освіти, де повага до вчителя є автоматичною і де залишається зовсім мало часу на те, щоб якось розфарбувати сіру рутину.
Навчання не повинно бути нудним. Більшість людей люблять сміятися. Чому б не додати трохи гумору у свої щоденні уроки? Наприклад, відповідний жарт, пов’язаний із темою, яку ви будете викладати в той день. А як щодо перевтілення у якогось героя – одягнути чудернацький костюм? Можливо, посміятися над собою, коли робиш дурну помилку. Гумор може бути різним, і студенти на це відгукнуться. Вони із задоволенням приходитимуть на ваші заняття, тому що люблять сміятися та вчитися.
Фото з відкритих джерел