Виховати щасливих дітей тернопільські педагоги можуть на прикладах відомих у світі власників шкіл
Не помилитись із методами викладання важливо для тернополян, які викладають у школах. Базою для пошуку правильних підходів найкраще брати приклади викладачів, які мали свої альтернативні успішні школи. Підбірку шести великих вчителів, які відкривали власні заклади і випускали звідти впевнених та щасливих дітей, можна використати у ході сучасного навчання.
Таку інформацію публікує vsviti.com.ua із акцентом на те, що всі альтернативні школи вважають найголовнішим давати дитині свободу і цінувати її індивідуальність.
- Система Монтессорі, засновник - Марія Монтессорі
Монтессорі - перша жінка в Італії, яка закінчила медичний інститут. Вона працювала з хворими дітьми, якими в той час ніхто не займався. Монтессорі кілька разів номінували на Нобелівську премію, а її підхід до виховання досі популярний у багатьох країнах.
Погляди Марії Монтессорі:
-Не потрібно використовувати до дитини наказовий тон, хоча це так легко зробити. Ввічливі прохання показують повагу, на яку заслуговує кожна дитина.
-Не вивищувати себе над дитиною. Краще частіше ставити свої очі на рівні з дитячими, а не займати позиції «зверху-вниз».
-Зробити малюкові відповідні його зросту і силам стілець і стіл, гачки для одягу, на які він сам повісить свою куртку. В такому середовищі він буде щасливий.
-Не робити за дитину те, що вона може зробити сама.
-Якщо дитину карати за будь-яку провину, вона буде відчувати провину за все і всіх.
-Якщо підтримувати вашу дитину і не забороняти їй висловлювати почуття, вона виросте упевненою в собі.
-Не забороняти дитині допомагати із побутовими справами, хоча це затягує час.
-Краще купувати іграшки не з пластику, а з натуральних матеріалів - кубики, моделі меблів, іграшковий посуд.
- Реджіо-педагогіка, засновник - Лоріс Малагуцці
Італійський психолог вигадав красиву метафору: дитина з народження говорить «100 мовами». Тобто дитина говорить зі світом і виражає себе різними способами - через малюнки, спів, гру. Але дорослі часто намагаються заглушити 99 мов. Батькам варто слухати дитину і навчити її використовувати ці «мови» у повсякденному житті.
Основні ідеї Малагуцці:
-Не варто говорити дитині, що вона неправа в якомусь питанні. Розпитайте, чому вона так думає, і розкажіть, як можна подумати ще.
-Не треба давати дитині інформацію, яка вже відома їй попередньо. Перед тим, як щось пояснити, запитайте у дитини, що вона вже про це знає. Якщо ви будете розповідати вже відомі їй речі, дитина втратить інтерес і не буде слухати. Як і дорослий, до речі.
-Задавайте більше питань, які потребують розгорнутої відповіді. Так дитина буде вчитися міркувати і висловлювати свої думки.
-Якомога частіше давайте дитині можливість обирати. Наприклад, що вона хоче одягти або якого кольору рюкзак їй купити.
- Вальдорфська педагогіка, засновник - Рудольф Штайнер
Мета вальдорфських шкіл - виростити впевнену в собі людину, прищепити любов до праці і відкрити в дитині творчі здібності. Там не ставлять оцінок і не проводять контрольних, але державні іспити діти здають не гірше, ніж учні звичайних шкіл.
Ідеї Рудольфа Штайнера:
-Батькам найперше слід бачити і приймати особливості кожної дитини. Немає такої книги, яка навчить батьків поводитися з дітьми. Кожна дитина -унікальна.
-Цікаві та захоплюючі історії навчать дитину набагато краще, ніж нудні параграфи підручників.
-Дітям варто більше часу проводити на природі: вчитися спостерігати, бачити красу і жити у гармонії зі світом.
-Прості іграшки, наприклад дерев’яні кубики, краще розвивають уяву.
-Прості щоденні ритуали допомагають дітям відчувати себе в безпеці, а заодно вчать організованості та зібраності. Тому день можна починати із повторення віршів, пальчикових ігор для розвитку моторики.
- Школа Саммерхілл, творець - Олександр Нілл
Британці називають цю школу «спірною». Учням дозволяють не вчитися: відвідування уроків не обов’язкове. В середньому діти байдикують 3 місяці, а потім починають ходити на уроки. Крім освоєння звичних нам предметів, у Саммерхілл можна навчитися працювати в фотошопі, вирощувати рослини, показувати фокуси і надбати інші корисні навички.
Погляди Олександра Нілла на виховання дітей:
-Коли ми говоримо дитині «ні», дитина починає говорити «ні» життю.
-Важка дитина - це нещасна дитина, яка не в ладах зі світом і з собою. Правильніше говорити не про важких дітей, а про важке людство.
-Батькам «важких дітей» варто присісти на хвилиночку і чесно відповісти на питання: «Підтримував я дитину?», «Довіряв їй?».
-Завдання дитини - жити своїм життям, а не життям, яке для нього спланували батьки і вчителі.
-Не дитина повинна підходити для школи, а школа - для дитини.
-Людям потрібна свобода. Але свобода і вседозволеність - це не одне і те ж.
-Батьки часто намагаються налякати дітей страшними наслідками їхніх «проступків». Але правильніше вчити дитину нічого не боятися.
- Інструментальна педагогіка, основоположник - Джон Дьюї
У США Дьюї називають «батьком прогресивної освіти». Головний його меседж про те, що дитину слід вчити шукати вихід з ситуації, а не навиків пристосовуватись до неї. Це досягається завдяки виконанню конкретних завдань, а не напиханням дітей абстрактними знаннями з підручників.
Тому дітей варто навчити виконувати конкретні завдання, а не напихати їх абстрактними знаннями з підручників.
Погляди Дьюї на освіту:
-Дитина повинна щось робити, а не щось вивчати. Саме дія приведе дитину до результату.
-Не варто соромити дитину за її невдачі. Провали допомагають їй стати кращою.
-Всі великі наукові досягнення відбулися тому, що хтось не побоявся використовувати свою уяву.
- Метод Селестена Френе
Френе відкрив власну школу в 24 роки. Він допомагав дітям, що відстають у розвитку. У його школі не було підручників і домашніх завдань, але учні досягали видатних результатів і були всебічно освіченими.
Основні ідеї Френе:
-Найприємніше заняття може стати нестерпним, якщо тебе змушують це робити.
-Чим раніше діти вчаться виконувати звичайні побутові справи, тим впевненішими і самодостатнішими вони стають у майбутньому.
-Покарання принижує обох: того, хто карає, і того, кого карають.
-Замість заборон і покарань варто вести з дитиною переговори. Дитина повинна бачити, що її голос має значення.
Фото depositphotos.com