Місцеве самоврядування – можна і треба контролювати, стверджували іноземці на Тернопіллі (фото)
Європейським досвідом здійснення нагляду за рішеннями органів місцевого самоврядування із учасниками Форуму «Децентралізація – основа формування ефективної системи управління та місцевого розвитку» поділилися закордонні гості.
Нагадаю, цей масштабний захід відбувся на Тернопіллі 20 липня. Головним гостем важливої події у навчально-оздоровчому комплексі «Червона калина», що у селі Дружба Теребовлянського району, став прем’єр-міністр України Володимир Гройсман (про це читайте ТУТ, ТУТ і ТУТ – прим.).
«Самоврядування у Польщі має дуже сильну позицію»
Насправді, Україна не надто відрізняється від інших європейських країн навіть за територіальною будовою. Проте місцеве самоврядування у країнах ЄС набуло набагато більшої ваги порівняно із центральною вертикаллю влади.
Наше воєводство межує з Україною – із Львівщиною і Закарпаттям. За територією воно подібне до Тернопільської області, - каже повноважний представник воєводи Підкарпатського воєводства Польщі Малгожата Майка-Онишкевич. – Ось тільки населення у вас – близько мільйона, а в нас – понад 2 мільйони. Поняттю «громада» у нас відповідає «гміна». На території нашого воєводства є 160 гмін. Кожна із них об’єднує декілька сіл, що між собою межують. Крім того, є 4 міста – на рівні повіту. Повіт відповідає вашому району. Їх у нас – 21. Це я для того, аби ви зрозуміли, яким є Підкарпатське воєводство.
Відразу на кількох важливих моментах, які варто враховувати українцям під час децентралізації, наголосила Малгожата Майка-Онишкевич. Причому частину доповіді зробила доволі чистою українською мовою.
Самоврядування у Польщі має дуже сильну позицію, - визнає пані Майка-Онишкевич. – Фактично воно започатковане у 1990 році. Згодом відбулося 4 реформи. І найкращою видалася власне реформа самоврядування. Сама назва говорить, що воно – незалежне, бо воно – самоврядування. Воєвода – це є адміністрація воєводства. Адміністрація маршалка – це є до самого низу гілка самоврядування. І вона також підлягає контролю. Це передбачає Конституція.
Про здійснення нагляду за рішенням органів місцевого самоврядування розповідав також почесний префект, професор інституту політичних досліджень Екс-ан-Прованс (Франція) Жан Фабр. До речі, робив він це англійською, аби присутнім було зручніше.
Понад 60% жителів об’єднаних громад помітили покращення
Натомість представник Ради Європи, спеціальний радник Уряду України із питань децентралізації влади Даніель Попеску, виступаючи на форумі, високо оцінив готовність українців до змін і підкреслив: якщо Україні вдасться закінчити реформу влади за 5 років, вона зробить те, що не вдавалося ще нікому.
- У 2014 році, коли реформу децентралізації влади щойно запускали, я і навіть найвпливовіші українські експерти були проти добровільності в об’єднанні громад, – каже Даніель Попеску. – Я знаю лише один успішний досвід такого об’єднання, але він розтягнувся аж на 20 років. Я маю на увазі Нідерланди. Проте мушу визнати, що помилявся. Тепер вже очевидно, що ваша держава має можливість перебудувати всю систему влади демократично, добровільно.
Саме цей фактор, на його думку, може зробити Україну піонером в унікальних змінах і водночас – джерелом досвіду для усього світу. Тим паче, реформи підтримує населення.
- Ми провели ряд опитувань, і бачимо те, що дає нам наснагу, – додає він. – Адже громадська підтримка децентралізації зростає із кожними роком. В Україні – все не так. Понад 60% жителів об’єднаних територіальних громад нині впевнено кажуть, що після об’єднання їхнє життя покращилося.
Даніель Попеску також звернув увагу на суперечки, що точаться в Україні щодо можливості укрупнення районів (на Тернопіллі їх планують залишити лише 4 – відповідно до кількості госпітальних округів – прим.). Мовляв, те саме було в усій Європі.
Відмова від влади і ресурсів, їх передача органам місцевого самоврядування деяким представникам центральної влади дається важко, - додає гість. - Це людська природа. Так, в Україні є освічені і розумні люди, але є і такі, які бояться різноманітності рішень, спричинених децентралізацією. Втім, без цього неможливий прогрес і розвиток.
Сильне місцеве самоврядування, за його словами, стало невід’ємним елементом демократичного «полотна» європейських країн. Адже неможливо побудувати сильну, успішну і демократичну державу без «здорового» обсягу децентралізації.
Фото із відкритих джерел