Оксана Бучко

Тернополяни повинні отримувати правильні домашні завдання

image

Домашні завдання у школі повинні бути правильними. Тернополянам варто звернути увагу, що допомога під час виконання їх дітям - справді потрібна. Проте батьки не повинні виконувати замість учнів геть усе чи постійно допомагати у кожному завданні.

Освітній омбудсмен на vseosvita.ua пояснює, якими мають бути домашні завдання у школі. 

Об’єм домашнього 

Тривалість завдань для самопідготовки в позаурочний час не повинні перевищувати:

-більш як 1 години для учнів 3-5 класів;

-1,5 годин для учнів 6-9 класів;

-2 годин для учнів 10-11(12) класів.

Учням 1-2 класів не рекомендуються обов’язкові завдання для самопідготовки у позанавчальний час.

Зміст домашнього

У листі МОН від 29.10.2007 № 1/9-651 зазначено, що під час формування домашнього завдання вчитель повинен враховувати вікові та індивідуальні особливості школярів, їхні пізнавальні можливості, специфіку кожного навчального предмета, складності матеріалу, характеру завдань. Домашні завдання можуть бути усні, письмові, індивідуальні (розвивають індивідуальні здібності), парні та групові (розвивають навички співпраці).

У листі МОН від 28.01.2014 № 1/9-72 звертають увагу на правильності дозування домашнього завдання. Учителі повинні спланувати роботу такого об’єму і змісту, щоб учні не відчували перевантаження. Для цього необхідно враховувати зайнятість учнів з інших предметів у цей день, темп і ритм роботи учнів, стан їхнього здоров’я. Не можна пропонувати завдання на невідпрацьований матеріал, який не пояснювався на уроці, оскільки в такому випадку вся складність засвоєння навчального матеріалу переноситься з уроку на домашню роботу. Недопустимим є домашнє завдання з написання рефератів.

Готове домашнє у вільному доступі

Як пояснює омбудсмен, краще переписати на чистовик з помилками і зрозуміти їх в подальшому з пояснень вчителя, ніж переписати ГДЗ і не закріпити знань. Більше того, далі провокується понижене засвоєння нових знань. А це у руйнівний спосіб впливає на розвиток життєвих навичок та компетентностей дитини, зокрема, вміння навчатися впродовж життя, вчитися самостійно, креативно мислити, на формування допитливості, на вміння самостійно досліджувати та робити висновки, вирішувати складні завдання тощо.

Оцінювання домашнього 

Оцінювання в початковій школі Нової української школи здійснюється відповідно до наказу МОН від 13.07.2021 №813 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти» і передбачає нові вимоги до оцінювання, у 1-2 класі, як ми вже писали, домашні завдання давати не рекомендується. У 3-4 класі загалом існує 2 види оцінювання: формувальне (щоб відстежувати особистісний розвиток учнів) та підсумкове. 

Діти повинні розуміти, чому оцінка низька чи за що конкретно вона є високою. Хорошою практикою є також вимірювання оцінки не в цифрах, а не меседжами чи смайликами/наклейками для молодших школярів. 

Так, відомий педагог Григорій Сковорода використовував фідбеки на кшталт «справжнє безглуздя» або «досить гострий», «зрозумілий». Також відомі його вислови, які показують суть навчання та досягання в ньому результатів: «Вправи через помилки ведуть нас до витонченості письма»;  «Хто думає про науку, той любить її, а хто її любить, той ніколи не перестає учитись, хоча б зовні він і здавався бездіяльним»; «Не розум із книг, а книги із розуму народилися. Хто очистив свій розум чистими роздумами про істину, той подібний до дбайливого господаря, що викопав у своєму домі джерело чистої води».

Батьки і домашнє

Дружня підтримка батьків – періодична допомога з домашніми завданнями, обговорення успіхів і невдач, періодична участь у шкільному житті дитини тощо, сприяє підвищенню успішності дитини. Тому надзвичайно важливо, щоб батьки підтримували своїх дітей у навчанні, але це не означає, що батьки мають виконувати за дитину домашні завдання та встановлювати надмірний контроль.

Освітній омбудсмен радить встановити дружні стосунки з дитиною, не бути байдужими до неї, цікавитися її справами та запропонувати їй у разі потреби просити допомогу у виконанні домашніх завдань. Але під час вашої допомоги варто пам’ятати: домашні завдання має виконувати дитина, а не батьки.

Якщо об’єм домашніх завдань надмірний і дитина не в силі їх виконати, варто поспілкуватися з іншими батьками з цього приводу. Якщо подібна ситуації у всьому або частини класу, то варто говорити про об’єм домашніх завдань з вчителем (вчителями). А якщо така ситуація лише у вашої дитини, то необхідно розібратися з причинами цього явища.

Відповідальність за невиконання домашнього

Законом України «Про охорону дитинства» визначено, що батьки та особи, що їх замінюють, повинні сприяти здобуттю дітьми освіти у закладах освіти або забезпечувати повноцінну домашню освіту відповідно до вимог щодо її змісту, рівня та обсягу.

У статті 150 Сімейного кодексу України зазначається, що обов’язком батьків є  забезпечити здобуття дитиною повної загальної середньої освіти.

На батьків учнів, а також керівників закладів освіти, які виконують обов’язки опікунів дитини у випадках, визначених законом, покладається відповідальність за здобуття дітьми повної загальної середньої освіти, це зазначено у статті 25 Закону України «Про повну загальну середню освіту».

Якщо батьки або особи, які їх замінюють, ухиляються від виконання передбачених законодавством обов’язків щодо забезпечення необхідних умов життя, навчання та виховання неповнолітніх дітей – це тягне за собою попередження або накладення штрафу від одного до трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (стаття 184 Кодексу України про адміністративні правопорушення).

Звісно, що  лише за невиконання домашніх завдань дитиною не тягне накладання покарань на батьків. Але якщо цей фактор поєднується з іншими факторами, які перешкоджають здобуттю дитиною загальної середньої освіти, то на батьків може бути покладено відповідальність за невиконання ними батьківських обов’язків.

Фото з відкритих джерел

Вибір читачів за тиждень

Відео