Малий бізнес на Тернопіллі тепер розвиватимуть стратегічно (фото)
Тернопільщина уже має власну «Стратегію розвитку малого і середнього підприємництва на 2016-2020 роки». Причому наша область зробила це першою серед регіонів України. Немає такого плану і на національному рівні.
Що ж це дасть нашим підприємцям? Якого ефекту для економіки краю слід очікувати? Відповіді на ці запитання ми шукали разом із заступником голови, керівником апарату Тернопільської обласної держадміністрації Ігорем Вонсом.
«Дрібний бізнес завжди був найактивнішим»
- Ви не будете сперечатися, що саме малий і середній бізнес здатний легше реагувати на будь-які зміни в економіці країни. Що влада робитиме для того, аби підприємництво мало перспективу?
- Так, ми всі розуміємо, що сьогодні якраз розвиток малого і середнього підприємництва є для області вкрай важливим. Адже він є таким… найстабільнішим сегментом економіки. Власне, у світі саме малий і середній бізнес є основою. Нічого дивного. Дрібний бізнес завжди був найактивнішим, адже він легше переносить стреси, швидше пристосовується до змін. На нашу думку, саме цей сегмент має створювати найбільше робочих місць і бути базою для подальшого соціально-економічного розвитку області.
Визнаю, через те, що системної роботи у цьому напрямку раніше в області ніхто не вів, показники у Тернопілля сьогодні – не найкращі. Погодьтеся, влада досі не робила нічого, а лише створювала різні регулятивні речі, які заважали бізнесу, а не допомагали йому. Я це знаю, бо сам нещодавно був підприємцем і не раз чув від своїх колег таку фразу: «Не треба нам допомагати, краще – не заважайте». Тож не дивно, що за темпами розвитку малого і середнього підприємництва Тернопільщина за підсумком 2015 року посіла лише 23 місце в Україні («Терен» про це писав ТУТ – прим.).
Мусимо тепер терміново виправляти ситуацію. Тому ми й сказали, що розробимо «Стратегію розвитку малого і середнього підприємництва» і зробили це (як і хто започаткував цей проект, «Терен» докладно писав ТУТ – прим.).
- Хто працював над цим документом?
- Проект американського агентства USAID «Економічне урядування», що стосується оптимізації і створення умов для реалізації бізнесу в Тернопільській області, тривав кілька місяців. Їхні фахівці разом із експертами Інституту економічних досліджень розробили для нас базовий документ. Окрім того, до обговорення і пошуку напрацювань долучалися і місцеві бізнесмени, представники найбільших підприємств і громадські об’єднання підприємців. Ми проводили обговорення, шукали шляхи. І врешті визначити пріоритети для розвитку малого і середнього бізнесу, цілі і завдання, а також - очікувані результати. Отже, це – не документ, який зробили «для галочки».
Ну і, звісно, автори стратегії визначили ті основні напрямки, які мають зробити і бізнес-асоціації, і державні органи влади, для того, щоб максимально сприяти розвитку малого і середнього бізнесу. На черзі – розробка плану впровадження стратегії. Насправді, це – дуже важливий документ, адже він, серед іншого, створює базу для залучення інвестицій - як внутрішніх, так і зовнішніх - у малий і середній бізнес (розповідь Ігоря Вонса про інвесторів і очікування інвестиції читайте ТУТ – прим.).
«Місцеві підприємці налаштовані оптимістично»
- І що тепер? Адже у нас немає чарівної палички, щоб раз махнув і все відразу стало на свої місця…
- А от тепер і влада, і бізнес, і органи місцевого самоврядування мусять працювати. Якщо ми хочемо досягнути результату, то треба дотримуватися чітко визначеного плану дій. Потрібно ту стратегію реалізовувати. Думаю, результат не забариться.
До речі, той рейтинг, який я вже згадував, складений за даними на минулий рік. Я знаю, що у 2016-му динаміка у нас уже набагато краща. Кількість зареєстрованих підприємств і фізичних осіб-підприємців свідчить про те, що є позитивні зміни.
- А як самі бізнесмени сприйняли ваші плани? Ви цікавилися цим?
- Так. І виявилося, що місцеві підприємці налаштовані на найближчі два роки досить оптимістично. Не секрет, що на значній частині території України розвиток малого і середнього бізнесу гальмує нестабільна соціально-економічна і політична ситуація. У нас картина – трохи краща. Хоча у нас є свої проблеми. Так, доступ до фінансових ресурсів в інших регіонах є не таким проблематичним, як на Тернопіллі.
Я вже навіть окреслив для себе наступні кроки. Нам потрібно консолідувати зусилля і можливості банківських і кредитних установ, бізнес-осередків. Треба організовувати зустрічі, семінари. Нехай ці кредитні ресурси відразу і не будуть великими! Але механізм повинен діяти. Адже без фінансових вливань бізнес розвиватися не буде.
Нагадаю, у рейтингу за рівнем соціально-економічного розвитку навіть у 2015 році Тернопільщина піднялася із 23-го на 15-те місце. Тобто динаміка – дуже позитивна. Ми вже перестали бути тим депресивним регіоном, у який не варто вкладати інвестиції. Думаю, у 2016-му показники будуть ще кращими. Ось тільки розслаблятися не можна. Треба працювати, причому – усім разом, спільно.
«Гроші не мають лежати, вони повинні крутитися!»
- І починати, напевно, варто із найприкрішого – бюрократичних перепон…
- Згоден. Як на мене, усі кроки, пов’язані із реєстрацією власної справи, отриманням дозвільних документів тощо мають бути максимально спрощеними. Людина, просто сидячи вдома, має реєструвати підприємство. І не контактувати на цьому етапі взагалі із чиновниками. Але! Одним із пунктів стратегії є така умова: бізнес повинен вчитися.
Багато підприємців кажуть: «Я вже працюю 15-20 років, то хто мене ще здатен чогось навчити?». Це – хибна думка. Час летить, життя змінюється, конкуренція стає жорсткішою, умови ведення бізнесу стають іншими. Бізнесу треба це враховувати.
- Сподіваюся, це сприятиме «припливу» внутрішніх інвестицій. Адже покладатися лише на іноземні – не розумно…
- Ми також на це сподіваємося. Більше того, готові робити все можливе і неможливе. Для цього, власне, і писали стратегію. Адже це – дорожня карта, тому що рухатися хаотично не можна. Ми повинні знати пріоритети, якими слід керуватися, найбільші проблеми, які слід вирішувати.
До речі, я вже казав про те, що банківська система в Україні належно не працює. Проте ми маємо інший вагомий резерв: Тернопілля має чи не найбільшу кількість заробітчан. З одного боку, це – біда, а з іншого – вони ж сюди значні кошти надсилають. Раніше куди гроші вкладали? У нерухомість або на банківський рахунок. І там, і там щось можна було заробити. А тепер? Люди гроші акумулюють, бо вкладати не мають куди. То чому не переконати їх розвивати місцевий бізнес? Є у нас ті ж сільськогосподарські кооперативи, є успішні підприємства. Гроші не мають лежати, вони повинні крутитися!
Фото автора і з відкритих джерел
Довідка. «Стратегію розвитку малого і середнього бізнесу на 2016-2020 роки» репрезентували під час форуму «Тернопільщина Invest-2016». Вона відповідає принципам Акту із питань малого і середнього бізнесу для Європи. Тож дуже схвальні відгуки про цей документ висловив президент Фонду Східна Європа Віктор Лях. Із повним текстом стратегії можна ознайомитися ТУТ.